ERF
search
accessibility

Zapošljavanje osoba s invaliditetom

Šifra: 39412
ECTS: 4.0
Nositelji: prof. dr. sc. Lelia Kiš-Glavaš
Izvođači: prof. dr. sc. Lelia Kiš-Glavaš - Seminar
Svea Kučinić, mag. rehab. educ. - Seminar
Prijava ispita: Studomat
Opterećenje:
Vrsta nastaveUkupno
Predavanja 30
Seminar 15
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
Ciljevi predmeta:
Kolegij će studente osposobiti za aktivno sudjelovanje u provođenju i kreiranju programa u sustavu zapošljavanja osoba s invaliditetom različitih uzroka, vrsta i stupnjeva oštećenja te im pružiti sposobnost dobrog obrazlaganja i argumentiranja profesionalnih stajališta. Integrirajući dobivene spoznaje, studenti će biti osposobljeni u aktivnoj provedbi Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom, kreiranju uvjeta i programa te njihovom provođenja u Centrima i Ustanovama za profesionalnu rehabilitaciju i Radnim centrima, Zaštitnim i Integrativnim radionicama kao i za sudjelovanje u radu stručnih timova pri službama profesionalnog usmjeravanja i agencijama za zapošljavanje osoba s invaliditetom.

Očekivani ishodi učenja
Pripremiti prilagođene informacije, postupke i rješenja stručnoj i općoj publici. (1)
Surađivati u interdisciplinarnim i intradisciplinarnim timovima. (2)
Zastupati ideju realizacije inkluzivnih edukativnih i radnih prava djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom. (3)
Zagovarati model ljudskih prava u politici prema djeci s teškoćama u razvoju i osobama s invaliditetom. (4)


Sadržaj i teme kolegija:
LEGENDA:
P predavanja, S seminari, IU ishod učenja
Zakon o suzbijanju diskriminacije (P 2, IU 4)
Stavovi poslodavaca prema zapošljavanju osoba s invaliditetom (P 3, IU 1)
Uloga savjetnika i savjetodavaca za zapošljavanje osoba s invaliditetom, obveze poslodavaca i osoba s invaliditetom (P 2, IU 2)
Zapošljivost nezaposlenih osoba s invaliditetom - rezultati istraživanja (P 3, IU 1)
Zavod za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom (P 2, IU 3)
Centri za profesionalnu rehabilitaciju (P1, IU 2, IU 3)
Praćenje bivših učenika po završetku školovanja (P 2, IU 3)
Radni centri (P 1, IU 2)
Zapošljavanje osoba s invaliditetom u zaštićenim uvjetima (P 2, IU 4)
Virtualne radionice(P 1, IU 4)
Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom (P 4, IU 1, IU 2)
Osnovne prilagodbe radnih mjesta po oštećenjima (P 2, IU 2)
Potpora zapošljavanju osoba s invaliditetom (P 4, IU 3)
Nesreće na radu (P 1, IU 1)
Prezentacija eseja (S 15, IU 1, IU 3, IU 4)

Praćenje rada studenata
Aktivno sudjelovanje u nastavi (2 ECTS), priprema i prezentacija eseja (2 ECTS) i priprema za pismeni ispit (1 ECTS)

Ocjenjivanje i vrednovanje rada studenata tijekom nastave i na završnom ispitu
Studenti ostvaruju pravo na potpis i pozitivnu ocjenu iz kolegija ukoliko:
redovito pohađaju nastavu i aktivni su
na vrijeme predaju esej do najkasnije dva tjedna prije termina njegove prezentacije i esej je pozitivno ocijenjen
pripreme prezentaciju i prezentiraju esej
polože kolokvij/pismeni ispiti. Pismeni ispit sastoji se od 3 pitanja esejskog tipa.

Plan ocjenjivanja (svi elementi moraju biti prisutni):
esej na zadanu temu s desetminutnom prezentacijom (60%; 50% + 10%)
kolokvij/pismeni ispit (30%)
aktivnost na nastavi (10%)

U terminu konzultacija svi će studenti dobiti povratnu informaciju o kvaliteti eseja a u terminu usmenog ispita o svome pisanom uratku.
Ukoliko student nije zadovoljan ocjenom na kolokviju/pismenom ispitu, može izaći na usmeni ispit koji tada zamjenjuje ocjenu dobivenu na pismenom dijelu ispita.
Esej je pisani rad koji se temelji na kritičkom razmišljanju o temi i pri njegovom pisanju važno je da student izgradi osobni stav prema iznesenoj ideji/zamisli.
Instrukcijska riječ određuje studentov pristup temi.
Esej (i seminar) je kvalitetan ukoliko (Ferić-Šlehan, M., Kranželić, V., interni materijal iz kolegija "Praktikum akademskih vještina", akademska godina 2008./2009.):
odgovara na pitanje
predstavlja jasne i dobre argumente
nudi dokaze za iznesene argumente
sadrži odgovarajući izbor informacija, teorija i pitanja
pokazuje vezu između različitih stavova, mišljenja, argumenata o toj temi/tezi/pitanju
odražava razumijevanje teme kroz spajanje različitih ideja i mišljenja
sadrži dokaze i odgovarajuće primjere
pokazuje mogućnost iznošenja različitih, pa i suprotnih argumenata
sadrži reflektiranje i razmišljanje
sadrži zaključke bez pukog ponavljanja
se sastoji od razumljivih rečenica i odlomaka
sadrži točno i dosljedno citiranje literature u tekstu i na kraju teksta

Nastavnik priprema teme eseja, a student ju dobiva slučajnim odabirom.
Esej treba pisati u prvom licu na 3 - 5 stranica (Times New Roman, 12 točaka, jednostruki prored) + popis literature (abecednim redom autora, odnosno drugih izvora). Reference trebaju biti korektno navedene (u tekstu i u popisu literature, citati), citiranim kao u Hrvatskoj reviji za rehabilitacijska istraživanja.
Tekst eseja studenti predaju predmetnom nastavniku na ocjenu najkasnije dva tjedna prije termina njegove prezentacije (u protivnom, ocjena se umanjuje za svaki dan kašnjenja).
Uz esej treba pripremiti kratku prezentaciju (10 minuta) koju je e-mailom potrebno poslati nastavniku i ostalim studentima.
Uz prezentaciju treba predvidjeti vrijeme (do max. 2 minute) za pitanja i kratku vođenu diskusiju.
Ishodi učenja:
  1. Provesti edukacijsko-rehabilitacijsku procjenu razina motoričkog, senzornog, spoznajnog, emocionalnog i socijalnog funkcioniranja djece, mladih i odraslih osoba s oštećenjima vida, s motoričkim poremećajima, s kroničnim bolestima, s intelektualnim teškoćama, s teškoćama učenja, s deficitom pažnje i hiperaktivnim poremećajem, s poremećajima iz spektra autizma, s višestrukim teškoćama i s drugim razvojnim i stečenim teškoćama funkcioniranja različitih uzroka (u daljnjem tekstu: djeca s teškoćama u razvoj
  2. Oblikovati i primjenjivati individualizirane, znanstveno utemeljene, edukacijsko-rehabilitacijske programe i postupke u cilju unapređenja funkcionalnog razvoja (sposobnosti, znanja i vještina) i ostvarenja kvalitete življenja djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom
  3. Evaluirati učinke edukacijsko-rehabilitacijskih programa i postupaka.
  4. Modificirati/preoblikovati edukacijsko-rehabilitacijske programe i postupke s obzirom na njihove učinke.
  5. Primjenjivati vještine timskog rada i suradnje sa stručnjacima različitih profila, s različitim organizacijama i sustavima te osobama iz životnog okruženja djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom (obitelj, skrbnici, vršnjaci, partneri, sustanari, kolege, itd.).
  6. Analizirati sustave i modele podrške u zajednici i odabrati primjerene individualnim potrebama djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom.
  7. Kritički prosuđivati ostvarivanje prava i preuzimanje odgovornosti svih dionika u sustavima koji razvijaju modele i pružaju skrb i podršku djeci s teškoćama u razvoju i osobama s invaliditetom.
  8. Protumačiti stručnoj i široj javnosti znanstveno utemeljene informacije o edukacijsko-rehabilitacijskom procesu, odnosno sustavima podrške za djecu s teškoćama u razvoju i osobe s invaliditetom.
Literatura:
  1. Istraživanje stavova poslodavaca o zapošljavanju osoba s invaliditetom, , Kiš-Glavaš, L., Sokač, K.,, Zbornik radova - Međunarodni znanstveni i stručni skup Rehabilitacija - stanje i perspektive djece s teškoćama u razvoju i osoba, 2006.
  2. Zapošljivost nezaposlenih osoba s invaliditetom, , Kiš-Glavaš, L., Majsec Sobota, V., Sokač, K., Gavrilović, A., Sobota, I.,, Program Ujedinjenih naroda za razvoj (UNDP) u Hrvatskoj, Zagreb, 2008.
  3. Teorija profesionalne rehabilitacije osoba s invaliditetom, , Rački J., Fakultet za defektologiju Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 1997.
  4. Zakon o pravobranitelju za osobe s invaliditetom, , , Narodne novine, br. 107/07, 2007.
  5. Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom, , , Narodne novine, br. 175/13, 152/14, .
  6. Zakon o suzbijanju diskriminacije, , , Narodne novine, br. 85/08, 112/12, .
  7. EUMAP EU Monitoring and Advocacy Program, Open Society Mental Health Initiative: Prava osoba s intelektualnim teškoćama - Pristup obrazovanju i zapošljavanju (izvješće o monitoringu), , , , 2005.
  8. Diskriminacija u području rada - Vodič za tražitelje/ice posla i zaposlenike/ice, , Grđan, K., Centar za mirovne studije, Zagreb, 2007.
  9. Multidimenzionalna analiza socijalne uključenosti studenata s invaliditetom u visokoškolskom obrazovanju - kvantitativno istraživanje, U: Uzun, T. (ur.): Multidimenzionalna analiza socijalne uključenosti djece s teškoćama u razvoju i studenata s invaliditetom u obrazovnom procesu, Izvješće o istraživanju, ISBN: 078-953-7645-02-1, Kiš-Glavaš, L., Hrvatski savez gluhoslijepih osoba Dodir, 2014.
  10. Studenti s invaliditetom, zbirka priručnika (1-8), , Kiš-Glavaš, L., Sveučilište u Zagrebu, Zagreb, 2012.
  11. Zaposlenje - više od osiguranja egzistencije, U: Robić, I. (ur.), Slijepi na poslu u Hrvatskoj, , Kiš-Glavaš, L., Hrvatski savez slijepih, Zagreb, 2012.
  12. Spoznaje i zablude o radnim potencijalima slijepih osoba, U: Robić, I. (ur.), Slijepi na poslu u Hrvatskoj, , Kiš-Glavaš, L., Hrvatski savez slijepih, Zagreb, 2012.
  13. Spremnost osoba s intelektualnim teškoćama za zapošljavanje, , Kiš-Glavaš, L., Revija za socijalnu politiku, br. 3, 2009.
  14. Aktivnosti i prepreke u zasnivanju radnog odnosa za osobe s invaliditetom, , Kiš-Glavaš, L., Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol. 45, br. 1, 2009.
  15. Osobe s invaliditetom i zapošljavanje - rezultati pilot istraživanja, , Kiš-Glavaš, L., 3. stručni skup Aktualnosti i perspektive zapošljavanja osoba s invaliditetom u duhu konvencije o pravima osoba s invaliditetom,, 2007.
  16. Teškoće pri zapošljavanju i radu osoba s oštećenjima sluha percipirane od strane poslodavaca, , Kiš-Glavaš, L., Zbornik radova sa stručnih skupova 9. 11. 2001. Surdopedagogija danas i sutra, 4. 3. 2004. Komunikacijske potrebe - interdiscipl, 2004.
  17. Profesionalna rehabilitacija osoba s invaliditetom, , Kiš-Glavaš, L., Andragoški glasnik, br. 12, 2004.
  18. Mišljenja zagrebačkih poslodavaca o zapošljavanju osoba s invaliditetom, , Kiš-Glavaš, L., Zbornik radova međunarodnog stručnog skupa o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom, Zagreb, 2003.
  19. Pravo na život u zajednici - socijalna uključenost i osobe s invaliditetom: Prezentacija rezultata istraživanja "Stavovi nezaposlenih osoba s invaliditetom prema zapošljavanju i neke aktivnosti na povećanju njihove zapošljivosti", , Kiš-Glavaš, L., Sokač, K., Majsec Sobota, V., Sobota, I., Gavrilović, A.,, Zbornik radova 4. stručnog skupa Osobe s invaliditetom na tržištu rada, Zadar, 2008.
  20. Neke determinante samoprocjenjene motiviranosti poslodavaca za zapošljavanje osoba s invaliditetom uz poticajne mjere, Magistarski rad, , Lemal, Edit, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Zagreb, 2004.
  21. Nacionalna strategija izjednačavanja mogućnosti za osobe s invaliditetom od 2007. do 2012. godine, , , Narodne novine, 63/07, 2007.
  22. Odluka o načinu ostvarivanja poticaja pri zapošljavanju osoba s invaliditetom, , , Narodne novine, br. 141/05, 72/07, 20/09, 96/09, 44/10, 2005.
  23. Profesionalno i radno osposobljavanje osoba sa intelektualnom ometenošću, , Radić-Šestić, M., Milanović-Dobrota, B., Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, 2016.
  24. Teškoće pri zapošljavanju i radu osoba s invaliditetom percipirane od strane poslodavaca, Magistarski rad, , Skočić Mihić S., Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Zagreb, 2004.
  25. Radna i socijalna kompetencija osoba s intelektualnim teškoćama - razlozi poslodavcima za njihovo nezapošljavanje, , Skočić-Mihić, S., Kiš-Glavaš. L, Revija za socijalnu politiku, 3, 2010.
  26. Teškoće pri zapošljavanju i radu osoba s kroničnim bolestima percipirane od strane poslodavaca, , Skočić-Mihić, S., Kiš-Glavaš, L., Revija za rehabilitacijska istraživanja, vol. 41, br. 2, 2005.
  27. Poticajne mjere kao motivirajući čimbenik zapošljavanja osoba s invaliditetom procijenjene od strane poslodavaca, , Skočić Mihić, S., Kiš-Glavaš, L., Revija za rehabilitacijska istraživanja, vol. 41, br. 1, 2005.
  28. Konvencija o pravima osoba s invaliditetom, Fakultativni protokol uz konvenciju, www.mobms.hr/news.aspx?newsID=797&pageID=33-32k, Ujedinjeni narodi, Povjerenstvo Vlade Republike Hrvatske za osobe s invaliditetom i Ministarstvo obitelji, branitelja i međugeneracijske solidarnos, 2006.
  29. Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, , , Narodne novine, br. 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, .
  30. Profesionalnom rehabilitacijom u 21. stoljeće, Državni zavod za zaštitu obitelji, materinstva i mladeži, , Žunić, Z., Ministarstvo rada i socijalne skrbi, Zagreb, 2001.
3. semestar
Obvezni predmeti - Edukacijska rehabilitacija (INK i ART), 3. semestar - Redovni studij - Edukacijska rehabilitacija
Obvezni predmeti - Edukacijska rehabilitacija (VID i ART), 3. semestar - Redovni studij - Edukacijska rehabilitacija
Obavezni predmet - Redovni studij - Edukacijska rehabilitacija
Termini konzultacija:

Zapošljavanje osoba s invaliditetom