ERF
search
accessibility

Laboratorij za psiholingvistička istraživanja - POLIN

polinLaboratorij za psiholingvistička istraživanja osnovan je 1999. godine. U Laboratoriju se uporabom različitih bihevioralnih i neurokognitivnih metoda te dostupnih korpusnih alata provode neurolingvistička, psiholingvistička i korpusna istraživanja. Obavljaju se elektroencefalografska mjerenja, tj. mjerenja evociranih potencijala (uporabom EEG uređaja) te mjerenja pokreta očiju (uporabom uređaja za praćenje pokreta očiju). U uporabi su i druge bihevioralne mjere jezične obrade (programi za mjerenje vremena reakcije) te razni neuropsihološki testovi. U Laboratoriju se istražuje jezična obrada i jezični razvoj, kao i druge kognitivne funkcije koje su u uskoj vezi s jezičnom obradom urednih govornika i govornika s razvojnim i stečenim jezičnim poremećajima (primjerice, pamćenje, kognitivna kontrola, kognitivna fleksibilnost i dr.). Sudjelujući u mnogim međunarodnim projektima, članovi Laboratorija usko surađuju s brojnim Laboratorijima diljem Europe i svijeta.

Laboratorij se nalazi u prostorijama BioCentra na kampusu Borongaj, u dvjema sobama. Veća soba (cca 50 m2) sadrži mjesta za mjerenje EEG/ERP, mjesto za stacionarni i dva prijenosna uređaja za mjerenje pokreta očiju s primjerenim konfiguracijama za mjerenje. Također, sadrži potrebne laboratorijske instalacije za vodu i struju. Manja soba sadrži nekoliko računala i stolova za rad i ispitivanja. Obje su sobe opremljene mnoštvom knjiga.

Laboratorij raspolaže uređajima za mjerenje evociranih potencijala BP QuickAmp 128, V-Amp 16 i V-Amp 8 te prijenosnim uređajem BP ActiHamp. Raspolaže i uređajima za praćenje pokreta očiju SMI iView 500, SMI RED-M 120 te najnoviji EyeLink Portable Duo, koji je postao standard u psiholingvističkim istraživanjima. Također, raspolaže svim potrebnim programima za kontrolu eksperimenata i analizu podataka (E-prime, Paradigm, MatLab). Zahvaljujući tehničkoj podršci oprema se redovito održava.

Voditelji Laboratorija

marijan palmovic

prof. dr. sc. Marijan Palmović
Voditelj Laboratorija

ana matic skoric

dr. sc. Ana Matić Škorić, viša asistentica
Zamjenica voditelja Laboratorija

Članovi Laboratorija

melita kovacevic

prof. dr. sc. Melita Kovačević
(osnivačica i dugogodišnja voditeljica Laboratorija)

eva pavlinusic vilus

dr. sc. Eva Pavlinušić Vilus, viša asistentica

tomislav radosevic

Tomislav Radošević, mag. logoped., asistent

Suradnici Laboratorija iz drugih sastavnica Sveučilišta u Zagrebu ili drugih Sveučilišta

Asistenti / volonteri u Laboratoriju

  • Laura Marinović, mag. logoped.
  • Nikolina Runje, mag. logoped.
  • studenti diplomskoga studija Logopedije

Aktualni projekti

Ostale istraživačke teme

  • Morfonotaktika u ranom jezičnom usvajanju i obradi govornika urednoga jezičnoga statusa i govornika s razvojnim jezičnim poremećajem
  • Dvojezična obrada i uloga prozodije u čitanju u sebi

Popis predmeta čija se nastava djelomično izvodi u Laboratoriju, odnosno korištenjem opreme laboratorija

  • Psiholingvistika
  • Razvojna psiholingvistika
  • Dvojezičnost
  • Neurolingvistika
  • Neurolingvistika II
  • Metodologija jezičnih istraživanja

Neki znanstveni radovi članova Laboratorija proizašli iz istraživanja u okviru Laboratorija u posljednjih pet godina

  1. Matić Škorić, A., Kelić, M., Pavlinušić Vilus, E., Palmović, M. (u postupku recenzije). The interplay between acoustics, phonology and morphology in the processing of morphologically complex words: evidence from Croatian. Journal of Psycholinguistic Research.
  2. Vanek, N., Matić Škorić, A., Košutar, S., Stone, K., Matejka, S. (2024). Mental simulation of the factual and the illusory in negation processing: Evidence from anticipatory eye movements on a blank screen. Scientific Reports, 14, 2844. doi: https://doi.org/10.1038/s41598-024-53353-0
  3. Palmović, M., Jäger, L. A., & Hollenstein, N. (2023). Editorial: Eye-tracking while reading for psycholinguistic and computational models of language comprehension. Frontiers in psychology, 14, 1326408. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1326408
  4. Kelić, M., Matić Škorić, A., Palmović, M. (2023). Croatian (mor)phonotactic word-medial consonant clusters in the early lexicon. Poznan Studies in Contemporary Linguistics, 59(1), 95-116. https://doi.org/10.1515/psicl-2022-2005   
  5. Košutar, S., Matić Škorić, A. (2022). Who is likely to be rementioned? An experimental study of implicit causality bias in Croatian. Slovo a slovesnost 83(2), 83-102. https://ujc.avcr.cz/sys/galerie-download/oddeleni-stylistiky-a-lingvistiky-textu/SaS-83-2022-2_Kosutar-Skoric_83-102.pdf  
  6. Matić Škorić, A., Kovačević, M. (2022). Challenges of different approaches and methodologies in psycholinguistics: the example of an RC attachment preference study in Croatian. U: G. Csibra, J. Gervain i K. Kovács (Ur.), A Life in Cognition Studies in Cognitive Science in Honor of Csaba Pléh. Springer Nature Switzerland AG, 125-136.
  7. Palmović, M., Matić Škorić, A., Zelenika Zeba, M., Kovačević, M. (2022). Phonological and lexical effects on reading in dyslexia. In: Cappelli, G., Noccetti, S. (Ur.), A linguistic approach to the study of dyslexia. Bristol, UK: Multilingual Matters.
  8. Kovačević, M., Matić Škorić, A. (2022). Crtice o istraživanjima jezičnoga razvoja u svijetu i u Hrvatskoj: pogled unatrag i unaprijed. U: Marković, A., Nazalević Čučević, I., Gligorić, I. M. (Ur.), Riječi o riječi i Riječi. Zagreb: Disput, 301-314. 
  9. Sušac, A., Planinić, M., Bubić, A., Jeličić, K., Ivanjek, L., Matejak Cvenić, K., Palmović, M. (2021). Učinak istraživačkih učeničkih pokusa na prepoznavanje interferencijskih i ogibnih uzoraka. Zbornik radova XV. hrvatskog simpozija o nastavi fizike. Zagreb: Hrvatsko fizikalno društvo, 108-112.
  10. Klein, P., Küchemann, S., Sušac, A., Karabulut, A., Bubić, A., Planinić, M., Palmović, M., Kuhn, J. (2021). Students’ Understanding of Diagrams in Different Contexts: Comparison of Eye Movements Between Physicists and Non-physicists Using Eye-Tracking U: Devetak, I., Glažar, S. A. (eds.) Applying Bio-Measurements Methodologies in Science Education Research. Cham: Springer, 243-260. doi:10.1007/978-3-030-71535-9_12
  11. Sušac, A., Planinić, M., Bubić, A., Jeličić, K., Ivanjek, L., Matejak Cvenić, K., Palmović, M. (2021). Effect of students’ investigative experiments on students’ recognition of interference and diffraction patterns: An eye-tracking study. Physical Review Physics Education Research, 17(1), 010110, 15 doi:10.1103/physrevphyseducres.17.010110
  12. Matić, A. (2020). Psiholingvistički pristup strukturno-značenjskim čimbenicima u obradi odnosnih rečenica. Doktorska disertacija. Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet. https://doi.org/10.17234/diss.2020.8937
  13. Sušac, A., Planinić, M., Bubić, A., Ivanjek, L., Palmović, M. (2020). Student recognition of interference and diffraction patterns: An eye-tracking study. Physical review physics education research, 16(2), 020133, 9 doi:10.1103/PhysRevPhysEducRes.16.020133
  14. Matić, A., Willer-Gold, J., Palmović, M., Peti Stantić, A. (2019). Relative Clause Attachment to a Coordinated Phrase in Croatian: A Psycholinguistic Perspective. Rasprave Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje, 45(2), 549-570. doi: https://doi.org/10.31724/rihjj.45.2.15 
  15. Sušac, A., Bubić, A., Planinić, M., Movre, M., Palmović, M. (2019). Role of diagrams in problem solving: An evaluation of eye-tracking parameters as a measure of visual attention. Physical review physics education research, 15(1); 013101-1 doi:10.1103/PhysRevPhysEducRes.15.013101
  16. Palmović, M., Matić, A., Kovačević, M. (2018). Resolution of anaphoric expressions in children and adults: evidence from eye movements. Suvremena lingvistika, 44(85), 139-154. doi: https://doi.org/10.22210/suvlin.2018.085.13 
  17. Matić, A., Coumel, M., Palmović, M. (2018). Lexical processing of children with dyslexia: An eye-tracking adaptation of the Reicher-Wheeler task. Govor, 35(1), 27-52. doi: https://doi.org/10.22210/govor.2018.35.02
  18. Vujnović Malivuk, K., Palmović, M., Zergollern-Miletić, L. (2018). Automaticity of lexical access and executive control in Croatian-German bilinguals and second language learners. Studies in Second Language Learning and Teaching, 8(4), 755-774 doi:10.14746/ssllt.2018.8.4.3
  19. Sušac, A., Bubić, A., Kazotti, E., Planinić, M., Palmović, M. (2018). Student understanding of graph slope and area under a graph: A comparison of physics and nonphysics students. Physical review physics education research, 14(2); 020109-1 doi:10.1103/PhysRevPhysEducRes.14.020109
  20. Lice, K., Palmović, M., Vuković Ogrizek, M. (2018). Reduced memory traces for words during automatic lexical processing in aphasic subjects: a mismatch negativity study. Aphasiology, 32(sup1), 124-125. doi:10.1080/02687038.2018.1485868