Nositelj sveučilišnog specijalističkog studija Rana intervencija u edukacijskoj rehabilitaciji: Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Voditeljica poslijediplomskog specijalističkog studija: izv. prof. dr. sc. Jasmina Ivšac Pavliša
Studentska referada za poslijediplomske studije: Lucia Omerović, mag. theol.
Trajanje studija: 3 semestra
ECTS bodovi: 90
Akademski stupanj: sveučilišni specijalist rane intervencije u edukacijskoj rehabilitaciji (spec. rehab. educ.)
Razvojem medicine bitno je umanjena smrtnost novorođenčadi, ali ne i broj djece s neurorazvojnim čimbenicima rizika. Suvremena medicinska dijagnostika zahvaljujući tehnološkim unapređenjima sve ranije otkriva bolesti i stanja u male djece koja ugrožavaju njihovo učenje i zdravi razvoj. Roditelji su upoznati s razvojnim rizicima i cijela obitelj dolazi u stanje povišenog stresa koji narušava kvalitetu obiteljskih interakcija. Uz biomedicinske čimbenike i čimbenici sociogenog porijekla (siromaštvo, zanemarivanje i zlostavljanje) ugrožavaju zdravi razvoj više negoli ranije. Djeca sve češće žive u obiteljima koje su izolirane, necjelovite i bez šire podrške. Posebno nepovoljne okolnosti nastaju u slučajevima kumuliranja rizičnih čimbenika biomedicinskog i socijalnog porijekla.
U svim navedenim slučajevima nužna je rana, na recentnim znanstvenim spoznajama organizirana i provođena zaštita djece i habilitacija koja se u literaturi najčešće zove "rana intervencija". U modernim, socijalno uređenim državama potreba za ranom intervencijom i njezina učinkovitost su prepoznati, a u porastu su i sveučilišni obrazovni programi koji osposobljavaju specijaliste za ovo područje. Primjerice u Austriji se već više od deset godina školuju stručnjaci za ranu intervenciju na sveučilištima u Beču i Grazu, a pokrenut je i europski projekt koji je usmjeren na analizu studija u ovom području, te izgrađuje standarde za njihovu evaluaciju.
Hrvatska zasad takav studij nije imala i ovo je prvi puta da je prijedlog studija za ranu intervenciju u edukacijskoj rehabilitaciji razrađen, a pri tom su slijeđeni europski standardi, kako u pogledu koncepcije studija, tako i u pogledu programske realizacije. Pri tom su uzete u obzir i konkretne pretpostavke za izvođenje takvog studija u nas, te je prijedlog studija usklađen s mogućnostima za izvođenje praktičnog dijela nastave. To ujedno znači da će u prvoj fazi svog razvoja studij moći odgovoriti samo dijelu postojećih potreba za specijalizacijom iz rane intervencije u nas, a kako će se povećavati mogućnosti za izvođenje praktičnog dijela nastave, moći će se u kasnijim generacijama i povećavati broj upisanih studenata.
Poslijediplomski specijalistički studij "Rana intervencija u edukacijskoj rehabilitaciji" pokrenut je inicijativom prof.dr.sc. Marte Ljubešić 2006. godine na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu kao odgovor na potrebu za stručnim usavršavanjem za rad s djecom najmlađe dobi koja su rođena s čimbenicima neurorazvojnog rizika ili s razvojnim teškoćama kao i za rad s njihovim obiteljima.
Znanja
Ovaj poslijediplomski studij koncipiran je kao interdisciplinarni studij koji daje specifična znanja i vještine potrebne za otkrivanje ranih poremećaja i kreiranje učinkovitih, znanstveno utemeljenih intervencija, kao i za njihovu evaluaciju.
Program studija omogućava stjecanje znanja na nekoliko razina:
- razini temeljnih znanja o razvoju u najranijem djetinjstvu, razvojnim rizicima i odstupanjima od normalnog razvoja;
- razini specifičnih znanja o ranom otkrivanju poremećaja u razvoju i načelima provođenja učinkovitih programa i
- razini razvijanja vještina potrebnih u radu s roditeljima djece s razvojnim rizicima/teškoćama u cilju njihovog osnaživanja i promicanja socijalne uključenosti djeteta i obitelji. Studij se kontinuirano usavršava ponajprije kroz uvođenje novih izbornih kolegija kao i radionica pod vodstvom iskusnih praktičara kako iz zemlje tako i iz inozemstva.
Kompetencije
Završetkom studija student postaje osposobljen za rad u dva područja: s obitelji djeteta s razvojnim teškoćama odnosno rizicima i sa samim djetetom u različitim terapijskim okruženjima: od roditeljskog doma do socijalne, kliničke ili odgojno–obrazovne ustanove. Tijekom studija studenti stječu i specifična znanja i vještine neophodne za interdisciplinarnu suradnju i timski rad.