ERF
search
accessibility

Specifične teškoće učenja

Šifra: 130829
ECTS: 4.0
Nositelji: prof. dr. sc. Mirjana Lenček
Izvođači: Marija Jozipović, mag. logoped. - Kliničke vježbe
Prijava ispita: Studomat
Opterećenje:
Vrsta nastaveUkupno
Predavanja 30
Metodičke vježbe 15
Vježbe iz stranog jezika 15
Vježbe rekreacije 15
Kliničke vježbe 15
Vježbe u praktikumu 15
Diskusijske skupine 15
Auditorne vježbe 15
Laboratorijske vježbe 15
Lektorske vježbe 15
Vježbe tjelesnog odgoja 15
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
Ciljevi predmeta
Predmet daje osnovna teorijska znanja o obilježjima teškoća učenja i specifičnih teškoća učenja temeljem razlikovanja medicinskog i edukacijskog pristupa.
Upoznaje studente s pojedinačnih obilježjima procjena/dijagnoza koje ulaze u specifične teškoće učenja: disleksijom, disgrafijom, diskalkulijom,
ADHD/ADD poremećajem te posebnim jezičnim teškoćama i dispraksijom. Objašnjava mogućnost
koegzistiranja više vrsta specifičnih teškoća učenja te zajednička obilježja svih procjena/dijagnoza s obzirom na ishode ranoga učenja,
na usvajanje čitanja, pisanja i razumijevanja te učenje i akademsko napredovanje. Upoznaje studente s vrstama programa i
načinima školovanja unutar hrvatskoga sustava odgoja i obrazovanja, s postupcima prilagodbi u slučajevima specifičnih teškoća
učenja i njihove evaluacije. Pojašnjava ulogu logopeda u intervencijskim postupcima kao i aktivnostima stručnoga tima te važnost
komunikacijskih aktivnosti za dijalog između osobe sa specifičnim teškoćama učenja, roditelja, nastavnika i zajednice općenito.
Upoznaje studente s nužnošću multidimenzionalnog promatranja specifičnih teškoća učenja.
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (4 do 10 ishoda učenja)
Nakon odslušanog i položenog predmeta (na temelju ishoda učenja) studenti će moći:
opisati obilježja teškoća učenja i specifičnih teškoća učenja;
nabrojati i opisati obilježja procjena/dijagnoza koje pripadaju specifičnim teškoćama učenja;
definirati osobitosti pojedinih procjena koje ulaze u specifične teškoće učenja- disleksije/disgrafije, diskalkulije, ADHD/ADD poremećaja, posebnih jezičnih teškoća i dispraksije s aspekta utjecaja na učenje;
prepoznati i opisati istovremeno prisustvo većega broja specifičnih teškoća učenja;
usporediti i protumačiti posljedice koegzistiranja teškoća za učenje i akademskog napredovanja;
protumačiti i prikazati smjernice za prilagodbe u učenju osoba sa specifičnim teškoćama;
itd.
Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave
Teme:
Učenje, teškoće učenja, specifične teškoće učenja
Osnove razlikovanja teškoća učenja i specifičnih teškoća učenja
Klasifikacije (vodiči za moguće prepoznavanje specifičnih teškoća učenja)
Pristup prepoznavanju: što je važno znati u ranoj dobi (uloga roditelja)
Uzroci
Disleksija, disgrafija, diskalkulija
Posebne jezične teškoće, dispraksija
ADHD /ADD
Prepoznavanje specifičnih teškoća učenja u ranoj dobi
Stilovi učenja
Obilježja specifičnih teškoća učenja u školskoj dobi
Školovanje pristupi kod specifičnih teškoća učenja
Individualni i grupni rad
Prilagodbe u radu sa specifičnim teškoćama učenja
Primjena tehnologije
Ocjenjivanje i vrednovanje rada studenata tijekom nastave i na završnom ispitu
Na svim oblicima nastave bilježi se prisutnost. Studenti koji izostanu više od dozvoljenog ne mogu ostvariti pravo na potpis.
Završni ispit uključuje provjeru osnovnih znanja (osnovni pojmovi, temeljna zaključivanja) i provjeru znanja koja se temelje na osnovnima, a uključuju poznavanje i razumijevanje pročitane literature te rješavanje problema temeljem ovih spoznaja.
Ishodi učenja:
  1. Opisati specifične teškoće učenja, disleksiju, disgrafiju i diskalkuliju.
  2. Objasniti osobitosti nastavnog procesa u poučavanju djece s teškoćama u slušanju, komunikaciji, jeziku, govoru, čitanju, pisanju i računanju.
  3. Razviti temeljne komunikacijske vještine, suradnju i timski rad
  4. Usporediti i protumačiti posljedice (koegzistiranja) specifičnih teškoća učenja u odnosu na akademsko napredovanje.
  5. Opisati i primijeniti vještine logopedskog rada u izradi individualiziranih i prilagođenih programa i intervencijskih postupaka za učenike sa specifičnim teškoćama učenja kao i vještine timskoga rada.
  6. Pratiti i evaluirati tijek intervencije i ishode učenja prema primjeni prilagodbi u oblicima individualiziranog ili prilagođenog obrazovnog programa.
Literatura:
  1. Ne prepoznati ne djelovati kršiti prava. Posebne jezične teškoće, disleksija, disgrafija, , Blaži, D.; Vancaš, M.; Znaor, M., Hrvatski pedagoško književni zbor, 2003.
  2. Obilježja posebnih jezičnih teškoća. U: Ljubešić, M. (ur.) Jezične teškoće školske djece, , Blaži, D., , 1997.
  3. Dyscalculia and learning difficulties in mathematics. In: G. Reid (ed): The Routledge Companion to Dyslexia. Routledge, , Chinn, S., , 2009.
  4. Dynamic Approach to Leaning Disability Assessment: DLD test, , Dwairy, M., , 2004.
  5. Djeca s teškoćama u učenju, , Galić-Jušić, I., , 2004.
  6. Working Memory: Its Role in Dyslexia and Other Specific Learning Disabilities. Dyslexia, , Jeffries, Sh.; Everatt, J., , 2004.
  7. Identifying Specific Learning Disability: Is Responsiveness to Intervention the Answer? Journal of Learning Disabilites, , Kavale, K. A., , 2005.
  8. Specific Learning Difficulties, Learning Support Teacher and the Impact of Changing Policy. In: Reid, G.: Dimensions of Dyslexia, , Riddell, Sh.; Brown, S.; Duffield, J., , 2000.
  9. What is Dyscalculia, , Adler, B., , 2001.
  10. The Process of Education. A Landmark in Educational Theory. Harvard University Press, , Bruner, J., Engleska, 1999.
  11. Learning Disabilities. From Identification to Intervention. Ch.3: Classification, Definition, and Identification of Learning Disabilities. The Guilford Press, , Fletcher, J. M.; Lyon, G. R.; Fuchs, L. S.; Barnes, M. A., London, 2007.
  12. Handbook of Learning Disabilities, , Lee Swanson, H.; Harris, K. R.; Graham, S., , 2013.
  13. Jezične teškoće školske djece, , Ljubešić, M. (ur.), Školske novine. Zagreb., 1997.
  14. Dyslexia. A Practicioner's Handbook, , Reid, G., , 2003.
  15. Academic Skills Problems, , Shapiro, E. S., NY, 1996.
6. semestar
Obavezni predmet - Redovni studij - Logopedija
Termini konzultacija:

Specifične teškoće učenja