ERF
search
accessibility

Poremećaji čitanja i pisanja II

Šifra: 130791
ECTS: 4.0
Nositelji: prof. dr. sc. Mirjana Lenček
Izvođači: Marija Jozipović, mag. logoped. - Seminar

Marija Jozipović, mag. logoped. - Kliničke vježbe
Prijava ispita: Studomat
Opterećenje:
Vrsta nastaveUkupno
Predavanja 30
Lektorske vježbe 15
Vježbe u praktikumu 15
Diskusijske skupine 15
Metodičke vježbe 15
Vježbe tjelesnog odgoja 15
Auditorne vježbe 15
Laboratorijske vježbe 15
Vježbe rekreacije 15
Kliničke vježbe 15
Vježbe iz stranog jezika 15
Seminar 15
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
Ciljevi predmeta:
Cilj je predmeta osigurati znanja i vještine potrebne za razumijevanje obilježja čitanja i pisanja u svrhu procjene disleksije/disgrafije, posebno u adolescentskoj i odrasloj dobi i to s obzirom na osobitosti ovih fenomena u hrvatskom.
Poseban je naglasak na studentskom upoznavanju razina pisanja i procesa uključenih u pisanje,komponenti za vrednovanje pisanja, osobitosti disgrafije kao zasebnog fenomena,osobitosti postupka procjene kod sumnje na disgrafiju.

Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (4-10 ishoda učenja):
Nakon odslušanog i položenog predmeta (na temelju ishoda učenja) studenti će moći:
usporediti i razlikovati uredan razvoj vještina čitanja i pisanja od odstupanja kodsvih dobnih skupina, posebno kod adolescenata i kod odraslih osoba
odrediti i primijeniti mjerne instrumente i zadatke za procjenuvještina čitanja i pisanja kao i onih koji ukazuju na probleme u jezičnoj obradi, posebno kod odraslih osoba;
organizirati i provesti procjenu (dijagnostiku) i napisati nalaz i mišljenje u domeni vezanoj uz čitanje i pisanje, odnosno uz disleksiju i disgrafiju;
predložiti prilagodbe u procesu odgoja i obrazovanja srednješkolsko i visoko obrazovanje, u slučajevima procijenjene disleksije/disgrafije;
interpretirati rezultate procjene u domeni sprječavanja mogućih posljedicavezanih uz učenje, akademsko napredovanje i ponašanje;
odrediti mogućnosti i prednosti korištenja informacijske i komunikacijske tehnologije u intervencijskom postupku, posebno kod slučajeva disgrafije;
prikupiti informacije za vrednovanje pomaka u intervenciji;
supervizirati provođenje intervencije;
povezati vlastite aktivnosti s aktivnostima ostalih osoba uključenih u odgoj i obrazovanje ili rad osoba s disleksijom/disgrafijom sa svrhom doprinosa interdisciplinarnom radu i timskom pristupu;
planirati i izvesti stručni projekt u području rizika za teškoće čitanja i pisanja, o teškoćama čitanja i pisanja, disleksiji/disgrafiji.

Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave:
Disleksija kod odraslih: obilježja
Informacijska i komunikacijska tehnologija i disleksija
Samopodrška, samozastupanje i samoprihvaćanje
Zapošljavanje osoba s disleksijom
Na svim oblicima nastave bilježi se prisutnost.

Ocjenjivanje i vrednovanje:
Studenti koji izostanu više od dozvoljenog ne mogu ostvariti pravo na potpis.
Završni ispit uključuje provjeru osnovnih znanja (osnovni pojmovi, temeljna zaključivanja) i provjeru onih znanja koja se temelje na osnovnima, a koja uključuju i poznavanje i razumijevanje pročitane literature te rješavanje problema temeljem ovih spoznaja.
Ishodi učenja:
  1. Integrirati kliničke informacije radi planiranja i provedbe logopedske procjene.
  2. Integrirati kliničke informacije radi planiranja i provedbe logopedske intervencije.
  3. Primijeniti etička načela u logopedskom radu.
  4. Koristiti suvremene tehnologije u planiranju i provedbi logopedskog rada.
  5. Vrednovati ishode logopedske intervencije.
  6. Predlagati rješenja iz područja komunikacije, slušanja, jezika, govora i glasa te čitanja, pisanja, hranjenja i gutanja osobama unutar i izvan profesionalnog okruženja zastupajući stručno mišljenje.
  7. Primijeniti komunikacijske vještine u organizaciji i vođenju stručnoga tima.
  8. Predložiti prilagodbe u procesu odgoja i obrazovanja i sudjelovati u izradi redovnog programa s individualiziranim, prilagođenim i posebnim pristupom kod djece s teškoćama učenja različite etiologije.
Literatura:
  1. Dopunska literatura, Aro, M., Wimmer, H. (2003): Learning to read: English incomparison to six more regularorthographies. Applied Psycholinguistics, 24, 619-634.
    Christie, J. F. (2008). TheScientificallyBasedReading Research Approach to EarlyLiteracyInstruction. In: Justice, L. M.; Vukelich (eds) AchievingExcellenceinPreschoolLiteracyInstruction. TheGuilford Press. 25-41.
    Fletcher, J. M.; Lyon, G. R.; Fuchs, L. S.; Barnes (2007). LearningDisabilities. Chapter 9: WrittenExpressionDisabilities. 236-260.
    Ghelani, K.; Sidhu, R.; Jain, U.; Tannock, R. (2004) ReadingComprehensionandReadingRealtedAbilitiesinAdolescentswithReadingDisabilitiesandAttention-Deficit/HyperactivityDisorder. Dyslexia. Vol. 10 (4). 364-384
    Ramus, F.; Szenkovits, G. (2007). Runninghead: Whatphonological deficit? Quarterly Journal ofExperimentalPsychology.
    Rathvon, N. (2004). EarlyReadingAssessment. Chapter 1:Critical IssuesinEarlyReadingAssessment. TheGuilford Press. 11-30.
    Stanovich, K. (2000). Progress inUnderstandingReading. Part VI: DiscrepancyDefinitionsofReadingDisability. TheGuilford Press. 323-361.
    Reid, G. (2003). Dyslexia. A Practicioner'sHandbook. Chapter 13: MultilingualismandDyslexia. 287-303, , , .
2. semestar
Obavezni predmet - Redovni studij - Logopedija
Termini konzultacija:

Poremećaji čitanja i pisanja II