ERF
search
accessibility

Klinička kriminologija

Šifra: 81105
ECTS: 4.0
Nositelji: prof. dr. sc. Anita Jandrić Nišević
Izvođači: prof. dr. sc. Anita Jandrić Nišević - Kliničke vježbe
Prijava ispita: Studomat
Opterećenje:
Vrsta nastaveUkupno
Predavanja 30
Vježbe u praktikumu 30
Vježbe iz stranog jezika 30
Lektorske vježbe 30
Kliničke vježbe 30
Vježbe tjelesnog odgoja 30
Auditorne vježbe 30
Metodičke vježbe 30
Vježbe rekreacije 30
Laboratorijske vježbe 30
Diskusijske skupine 30
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
Ciljevi predmeta:
Nakon odslušanog kolegija student će moći pobrojati i opisati teoretske podloge programa tretmana za posebne kategorije osuđenih osoba te usporediti različite tipove programa. Na temelju tih znanja moći će kritički zaključivati o uspješnosti pojedinih programa tretmana.
Osim toga, predmet razvija vještine analiziranja i procjene kriminalnog ponašanja te vještine planiranja tretmana za posebne kategorije počinitelja kaznenih djela. Na temelju tih vještina student će moći izraditi posebni program tretmana i znati ga primijeniti.

Sadržaj i raspored rada:
Termin Tema
1. termin Uvod u kolegij, način izvođenja/procjenjivanja studenskog rada
2. termin Klinička kriminologija - definicije temeljnih pojmova, odnos kliničke kriminologije s drugim znanostima, klinička kriminologija i penološka rehabilitacija
3. termin Tretman počinitelja kaznenih djela s elementima nasilja - teorijska podloga, primjeri programa i evaluacija: vježbe u malim grupama
4. termin Grupni rad sa počiniteljima nasilnih delikata: ART program - prva iskustva zatvorskog sustava RH
5. termin Mogućnosti tretmana počinitelja kaznenih djela s psihopatskom strukturom ličnosti
6. termin Tretman seksualnih prijestupnika - teorijska podloga, primjeri programa i evaluacija: vježbe u malim grupama
7. termin
Grupni rad sa počiniteljima kaznenih djela protiv spolne slobode i spolnog ćudoređa / prevencija recidivizma i impulzivnog ponašanja: iskustva iz Kaznionice u Lepoglavi
8. termin Tretman ovisnika (alkohol, ilegalne droge) - teorijska podloga, primjeri programa, evaluacija: vježbe u malim grupama
9. termin Tretman počinitelja s posttraumatskim stresnim poremećajem - teorijska podloga, primjeri programa i evaluacija
10. termin Tretman počinitelja s mentalnim poremećajima - teorijska podloga, primjeri programa, evaluacija: vježbe u malim grupama
11. termin Tretman počinitelja s mentalnim poremećajima: iskustva iz prakse
12. termin Alternativni oblici tretmana: znanstvena utemeljenost transcendentalne meditacije kao oblika tretmana u zatvorskom sustavu
13. termin Mogućnosti tretmana zatvorenika - ovisnika o kocki
14. termin Utvrđivanje gradiva/diskusija o pojedinim pitanjima/evaluacija
Upute za vježbe/dodatne aktivnosti: Studenti će biti raspoređeni u grupe po troje te će dobiti zadatak kreirati program tretmana za jednu od posebnih skupina osuđenika (nasilnici, ovisnici, počinitelji seksualnih delikata, PTSP, kockari...).
Programe tretmana kreirat će na temelju znanja o minimalnim elementima programa (kolegij Penološka rehabilitacija I) te temeljem znanja o specifičnostima pojedinih kategorija osuđenih osoba (karakteristike nasilnika, seksualnih prijestupnika, ovisnika - kolegij Socijalna patologija I i II).

Ocjenjivanje i vrednovanje studenata:
Ukupna ocjena bit će donešena na temelju ocjene iz kreiranog programa tretmana i njegove prezentacije te na temelju uspjeha na pismenom ispitu u vrijeme redovnih ispitnih rokova.
Ishodi učenja:
  1. Zagovarati prava i najbolji interes korisnika i ranjivih skupina u društvu te poticati korisnike i druge stručnjake na taj pristup
  2. Razvijati nove i prilagoditi postojeće modele participacije korisnika u svim procesima koji ih se tiču, osim kad je to zakonski ograničeno
  3. Zastupati etičke principe i suvremene standarde struke
  4. Procijeniti obilježja i intervencijske potrebe korisnika primjenjujući suvremene, znanstveno i klinički utemeljene, instrumente/ procedure 
  5. Procijeniti obilježja zajednice/specifičnog intervencijskog okruženja u svrhu procjene rizika za razvoj problema u ponašanju i potencijala za njihovo rješavanje korištenjem standardiziranih stručnih/znanstvenih instrumenata/postupaka
  6. Kritički ocijeniti ulogu i značaj istraživanja o obilježjima i učincima specifičnih intervencija za razvoj novih, na dokazima utemeljenih intervencija ili za unapređenje postojećih
  7. Kreirati znanstveno utemeljene intervencije s pojedincima, grupama i zajednicama te instrumente za njihovu provedbu i praćenje 
  8. Evaluirati procese i učinke intervencija s pojedincima, grupama i zajednicama tijekom provedbe i po završetku intervencije te rezultate koristiti za unaprjeđenje intervencija
Literatura:
  1. , 1. Interna skripta
    2. Mikšaj-Todorović, Lj. Buđanovac, A. (2001): Analiza razlika u percepciji tretmana između osuđenika iz zatvorene i otvorenih/poluotvorenih kaznenih ustanova. U: Mejovšek, M. (ur.): Prema modelu intervencija u kaznenim zavodima, Edukacijsko rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 93-114.
    3. Buđanovac, A., Vukosav, Ž. (2001): Relacije agresivnosti i percepcije tretmana. U: Mejovšek, M. (ur.): Prema modelu intervencija u kaznenim zavodima, Edukacijsko rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 73-92.
    4. Mikšaj-Todorović, Lj., Buđanovac, A. (2001): Prijedlog modela institucionalnog tretmana utemeljen na instrumentu LSI-R. U: Mejovšek, M. (ur.): Prema modelu intervencija u kaznenim zavodima, Edukacijsko rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 51-58.
    5. Buđanovac, A., Lj. Mikšaj-Todorović, Ž. Brgles (1998): Rehabilitacijski programi u institucijama u hrvatskoj penološkoj teoriji i praksi. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 34, 1, 13-22.
    6. Mikšaj-Todorović, Lj. A. Buđanovac, (1999): Socijalno pedagoški programi: uvjet za komunikaciju između struke i javnosti. Kriminologija i socijalna integracija, 1999, 7, 1 (tematski broj), 57-64.
    7. Mikšaj-Todorović, Lj., A. Buđanovac, R. Tatalović (2001): The treatment of offenders with drink problems in penal institutions of the Republic of Croatia. Alcoholism, 27, 1, 53-66., , , .
  2. , 1. McGuire, J. (ed.)(1995): What works: Reducing reoffending. John Wiley and Sons, New York.
    2. McGuire, J. (ed.)(2002): Offender rehabilitation and treatment: Effective programmes and policies to reduce re-offending. Wiley seriees in forensic clinical psychology, John Wiley and Sons, Chichester.
    3. Hollin, C. (ed.) (2001): Handbook od offeder assessment and treatment. John Wiley and Sons, Chichester.
    4. Brand-Koolen, M.J.M (ed.) (1987): Studies on the Dutch prison system. Kugler publications, Amsterdam.
    5. Haas, K.C., Alpert, G.P. (1999): The dilemmas of Corrections: contemporary Readings. Waveland Press Inc. Prospect Heights, Illinois., , , .
2. semestar
Obvezni predmeti Socijalna pedagogija: Odrasli, 2. semestar - Redovni studij - Socijalna pedagogija
Obavezni predmet - Redovni studij - Socijalna pedagogija

4. semestar
Obvezni predmeti Socijalna pedagogija: Odrasli, 2. semestar - Redovni studij - Socijalna pedagogija
Termini konzultacija:

Klinička kriminologija