ERF
search
accessibility

Klinička kriminologija

Šifra: 81105
ECTS: 4.0
Nositelji: prof. dr. sc. Anita Jandrić Nišević
Izvođači: prof. dr. sc. Anita Jandrić Nišević - Kliničke vježbe
Prijava ispita: Studomat
Opterećenje:
Vrsta nastaveUkupno
Predavanja 30
Metodičke vježbe 30
Vježbe iz stranog jezika 30
Vježbe rekreacije 30
Kliničke vježbe 30
Vježbe u praktikumu 30
Diskusijske skupine 30
Auditorne vježbe 30
Laboratorijske vježbe 30
Lektorske vježbe 30
Vježbe tjelesnog odgoja 30
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
Ciljevi predmeta:
Nakon odslušanog kolegija student će moći pobrojati i opisati teoretske podloge programa tretmana za posebne kategorije osuđenih osoba te usporediti različite tipove programa. Na temelju tih znanja moći će kritički zaključivati o uspješnosti pojedinih programa tretmana.
Osim toga, predmet razvija vještine analiziranja i procjene kriminalnog ponašanja te vještine planiranja tretmana za posebne kategorije počinitelja kaznenih djela. Na temelju tih vještina student će moći izraditi posebni program tretmana i znati ga primijeniti.

Sadržaj i raspored rada:
Termin Tema
1. termin Uvod u kolegij, način izvođenja/procjenjivanja studenskog rada
2. termin Klinička kriminologija - definicije temeljnih pojmova, odnos kliničke kriminologije s drugim znanostima, klinička kriminologija i penološka rehabilitacija
3. termin Tretman počinitelja kaznenih djela s elementima nasilja - teorijska podloga, primjeri programa i evaluacija: vježbe u malim grupama
4. termin Grupni rad sa počiniteljima nasilnih delikata: ART program - prva iskustva zatvorskog sustava RH
5. termin Mogućnosti tretmana počinitelja kaznenih djela s psihopatskom strukturom ličnosti
6. termin Tretman seksualnih prijestupnika - teorijska podloga, primjeri programa i evaluacija: vježbe u malim grupama
7. termin
Grupni rad sa počiniteljima kaznenih djela protiv spolne slobode i spolnog ćudoređa / prevencija recidivizma i impulzivnog ponašanja: iskustva iz Kaznionice u Lepoglavi
8. termin Tretman ovisnika (alkohol, ilegalne droge) - teorijska podloga, primjeri programa, evaluacija: vježbe u malim grupama
9. termin Tretman počinitelja s posttraumatskim stresnim poremećajem - teorijska podloga, primjeri programa i evaluacija
10. termin Tretman počinitelja s mentalnim poremećajima - teorijska podloga, primjeri programa, evaluacija: vježbe u malim grupama
11. termin Tretman počinitelja s mentalnim poremećajima: iskustva iz prakse
12. termin Alternativni oblici tretmana: znanstvena utemeljenost transcendentalne meditacije kao oblika tretmana u zatvorskom sustavu
13. termin Mogućnosti tretmana zatvorenika - ovisnika o kocki
14. termin Utvrđivanje gradiva/diskusija o pojedinim pitanjima/evaluacija
Upute za vježbe/dodatne aktivnosti: Studenti će biti raspoređeni u grupe po troje te će dobiti zadatak kreirati program tretmana za jednu od posebnih skupina osuđenika (nasilnici, ovisnici, počinitelji seksualnih delikata, PTSP, kockari...).
Programe tretmana kreirat će na temelju znanja o minimalnim elementima programa (kolegij Penološka rehabilitacija I) te temeljem znanja o specifičnostima pojedinih kategorija osuđenih osoba (karakteristike nasilnika, seksualnih prijestupnika, ovisnika - kolegij Socijalna patologija I i II).

Ocjenjivanje i vrednovanje studenata:
Ukupna ocjena bit će donešena na temelju ocjene iz kreiranog programa tretmana i njegove prezentacije te na temelju uspjeha na pismenom ispitu u vrijeme redovnih ispitnih rokova.
Ishodi učenja:
  1. Zagovarati prava i najbolji interes korisnika i ranjivih skupina u društvu te poticati korisnike i druge stručnjake na taj pristup
  2. Razvijati nove i prilagoditi postojeće modele participacije korisnika u svim procesima koji ih se tiču, osim kad je to zakonski ograničeno
  3. Zastupati etičke principe i suvremene standarde struke
  4. Procijeniti obilježja i intervencijske potrebe korisnika primjenjujući suvremene, znanstveno i klinički utemeljene, instrumente/ procedure 
  5. Procijeniti obilježja zajednice/specifičnog intervencijskog okruženja u svrhu procjene rizika za razvoj problema u ponašanju i potencijala za njihovo rješavanje korištenjem standardiziranih stručnih/znanstvenih instrumenata/postupaka
  6. Kritički ocijeniti ulogu i značaj istraživanja o obilježjima i učincima specifičnih intervencija za razvoj novih, na dokazima utemeljenih intervencija ili za unapređenje postojećih
  7. Kreirati znanstveno utemeljene intervencije s pojedincima, grupama i zajednicama te instrumente za njihovu provedbu i praćenje 
  8. Evaluirati procese i učinke intervencija s pojedincima, grupama i zajednicama tijekom provedbe i po završetku intervencije te rezultate koristiti za unaprjeđenje intervencija
Literatura:
  1. , 1. Interna skripta
    2. Mikšaj-Todorović, Lj. Buđanovac, A. (2001): Analiza razlika u percepciji tretmana između osuđenika iz zatvorene i otvorenih/poluotvorenih kaznenih ustanova. U: Mejovšek, M. (ur.): Prema modelu intervencija u kaznenim zavodima, Edukacijsko rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 93-114.
    3. Buđanovac, A., Vukosav, Ž. (2001): Relacije agresivnosti i percepcije tretmana. U: Mejovšek, M. (ur.): Prema modelu intervencija u kaznenim zavodima, Edukacijsko rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 73-92.
    4. Mikšaj-Todorović, Lj., Buđanovac, A. (2001): Prijedlog modela institucionalnog tretmana utemeljen na instrumentu LSI-R. U: Mejovšek, M. (ur.): Prema modelu intervencija u kaznenim zavodima, Edukacijsko rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 51-58.
    5. Buđanovac, A., Lj. Mikšaj-Todorović, Ž. Brgles (1998): Rehabilitacijski programi u institucijama u hrvatskoj penološkoj teoriji i praksi. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 34, 1, 13-22.
    6. Mikšaj-Todorović, Lj. A. Buđanovac, (1999): Socijalno pedagoški programi: uvjet za komunikaciju između struke i javnosti. Kriminologija i socijalna integracija, 1999, 7, 1 (tematski broj), 57-64.
    7. Mikšaj-Todorović, Lj., A. Buđanovac, R. Tatalović (2001): The treatment of offenders with drink problems in penal institutions of the Republic of Croatia. Alcoholism, 27, 1, 53-66., , , .
  2. , 1. McGuire, J. (ed.)(1995): What works: Reducing reoffending. John Wiley and Sons, New York.
    2. McGuire, J. (ed.)(2002): Offender rehabilitation and treatment: Effective programmes and policies to reduce re-offending. Wiley seriees in forensic clinical psychology, John Wiley and Sons, Chichester.
    3. Hollin, C. (ed.) (2001): Handbook od offeder assessment and treatment. John Wiley and Sons, Chichester.
    4. Brand-Koolen, M.J.M (ed.) (1987): Studies on the Dutch prison system. Kugler publications, Amsterdam.
    5. Haas, K.C., Alpert, G.P. (1999): The dilemmas of Corrections: contemporary Readings. Waveland Press Inc. Prospect Heights, Illinois., , , .
2. semestar
Obvezni predmeti Socijalna pedagogija: Odrasli, 2. semestar - Redovni studij - Socijalna pedagogija
Obavezni predmet - Redovni studij - Socijalna pedagogija

4. semestar
Obvezni predmeti Socijalna pedagogija: Odrasli, 2. semestar - Redovni studij - Socijalna pedagogija
Termini konzultacija:

Klinička kriminologija