ERF
search
accessibility

Fonološki poremećaji

Šifra: 130769
ECTS: 4.0
Nositelji: prof. dr. sc. Draženka Blaži
Izvođači: prof. dr. sc. Draženka Blaži - Seminar
dr. sc. Dora Knežević - Seminar

dr. sc. Dora Knežević - Predavanja

prof. dr. sc. Draženka Blaži - Kliničke vježbe
dr. sc. Dora Knežević - Kliničke vježbe
Prijava ispita: Studomat
Opterećenje:
Vrsta nastaveUkupno
Predavanja 15
Metodičke vježbe 15
Vježbe iz stranog jezika 15
Vježbe rekreacije 15
Kliničke vježbe 15
Vježbe u praktikumu 15
Diskusijske skupine 15
Auditorne vježbe 15
Laboratorijske vježbe 15
Lektorske vježbe 15
Vježbe tjelesnog odgoja 15
Seminar 15
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
Ciljevi predmeta:
Osposobiti studente da mogu:
razlikovati uredan od narušenog obrasca fonološkog razvoja i fonološke od artikulacijskih poremećaja,
primijeniti dijagnostički mjerni instrumentarij,
provesti logopedsku dijagnostiku AP-a i FP-a (zasebno i kao dijela šireg jezičnog poremećaja)
opisati fonološke procese na temelju kojih se događaju fonološke pogreške
prepoznati i odrediti uzroke pojave fonoloških pogrešaka (uočiti uzročno-posljedičnu vezu između viših kognitivnih funcija i fonološkog poremećaja i nalaza stručnjaka drugih profila)
interpretirati rezultate ispitivanja (procjene) i zaključiti o kojoj se dijagnozi radi (postaviti dijagnozu poremećaja)
izraditi nalaz, mišljenje i preporuku
planirati i osmisliti terapijski program (odabrati rehabilitacijske metode i postupke, odrediti kratkoročne i dugoročne ciljeve tretmana) za rehabilitaciju FP-a
provoditi terapijski program FP-a
supervizirati provođenje terapijskog programa FP-a
evaluirati ishode terapijskog programa (ciklička evaluacija)
uspostaviti suradnički odnos s korisnikom/obitelji, suradnicima u interdisciplinarnom timu, prvostupnikom čiji rad supervizira
argumentirano raspravljati o uzročno-posljedičnim odnosima drugih poremećaja i AP i FP-a, rehabilitacijskim metodama i instrumentima u dijagnostici i rehabilitaciji korekciji artikulacijskih i fonoloških poremećaja
planirati i osmisliti provođenje stručnih istraživanja u području fonoloških/artikulacijskih poremećaja
izraditi stručni i znanstveni (pregledni) rad
osmisliti stručno predavanje za širu javnost o fonološkim/artikulacijskim poremećajima

Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (4-10 ishoda učenja):
Nakon odslušanog predmeta studenti će moći:
provesti (direfencijalnu) logopedsku dijagnostiku između AP i FP (zasebno i u okviru šireg jezičnog poremećaja) koristeći adekvatne mjerne instrumente
interpretirati rezultate procjene i izraditi nalaz i preporuku
odrediti koja je vrsta fonoloških procesa prisutna u djeteta i koji su uzroci FP-a
izraditi plan logopedske terapije kod djece s FP, odabrati primjereni terapijski postupak i provesti terapiju
provoditi cikličku evaluaciju terapije
osmisliti i provesti stručno istraživanje iz područja FP-a i prezentirati (pismeno i usmeno) rezultate
izvještavati roditelje o tijeku terapije i provoditi savjetovanje roditelja

Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave:
Predavanja i seminari.
Vježbe (15 sati) se održavaju kontinuirano tijekom semestra u 5 grupa u Centru za rehabilitaciju ERF-a.

Ocjenjivanje i vrednovanje rada studenata tijekom nastave i na završnom ispitu:
Konačna ocjena formira se s obzirom na aktivnost studenta tijekom nastave (aktivnost i redovitost na predavanju, vježbama, seminarima; rasprave na seminarima; pripremljenost seminara tehnička i stručna) i pokazanog znanja na završnom ispitu (kolokviju).
Semirarski radovi se izrađuju i prezentiraju u grupi po 2-3 studenta. Seminarski radovi mogu biti pregledni i istraživački.
Seminarski rad potrebno je predati u pismenom obliku minimalno 5 dana prije održavanja seminara. U pismenom dijelu seminara ocjenjuje se pismenost studenata, koncepcija rada (rad treba biti razumljiv, pisan po strukturi stručnog/znanstvenog rada-članaka, pravilnog načina navođenja literature, izvornost rada, samostalnost u pisanju seminara). Pismeni rad treba biti pisan na računalu, proreda 1,5, sadržavati između 7 i 10 kartica teksta s literaturom, svaki seminar treba imati i kritički osvrt na rezulatate ako je istraživački ili na pročitanu literaturu ako je pregledni. Pismeni dio seminara predaje se nastavniku u elektronskoj verzijina pregled 5 dana prije izlaganja, a ako ima ispravaka, ispravljeni seminarski rad predaje se najkasnije prije izlaska na završnu provjeru znanja (to je uvjet za pristupanje ispitu).
Studenti usmeno prezentiraju seminarske radove (uz power point prezentaciju) i to u trajanju od minimalno 20 minuta, te postavljaju problemska pitanja o kojima ostali studenti raspravljaju nakon seminara. Aktivnost studenata u raspravi se vrednuje.
Na vježbama student na zahtjev mentora odrađuje dio logopedskog sata o čemu mentor vodi bilješke.
Ishodi učenja:
  1. Integrirati kliničke informacije radi planiranja i provedbe logopedske procjene.
  2. Osmisliti i provesti empirijsko istraživanje u području logopedije.
  3. Integrirati kliničke informacije radi planiranja i provedbe logopedske intervencije.
  4. Planirati, provesti i vrednovati prevencijske aktivnosti u području logopedije.
  5. Primijeniti etička načela u logopedskom radu.
  6. Koristiti suvremene tehnologije u planiranju i provedbi logopedskog rada.
  7. Vrednovati ishode logopedske intervencije.
  8. Predlagati rješenja iz područja komunikacije, slušanja, jezika, govora i glasa te čitanja, pisanja, hranjenja i gutanja osobama unutar i izvan profesionalnog okruženja zastupajući stručno mišljenje.
  9. Planirati daljnji osobni stručni i znanstveni razvoj.
  10. Kritički prosuditi interdisciplinarne stručne i znanstvene sadržaje u svrhu primjene suvremenih spoznaja u području logopedije.
Literatura:
  1. Fonološki poremećaji, , Blaži, D., , 2011.
  2. Povezanost uspješnosti vještine čitanja s nekim aspektima fonološkog razvoja, , Blaži, D., Buzdum, I., Kozarić-Ciković, M., , 2011.
  3. Radna memorija i obrada jezičnih i nejezičnih podražaja u djece s posebnim jezičnim teškoćama, , Blaži, D., Ljubojević, N., , 2010.
  4. Artikulacijski nasuprot fonološkom poremećaju, , Blaži, D., Arapović, D., , 2003.
  5. Test artikulacije, , Vuletić, D., , 1980.
  6. Rani jezični razvoj. Znanstvena monografija: Biti roditelj, , Blaži, D., , 2003.
  7. Jezično znanje i auditivno pamćenje u djece s lošijim školskim uspjehom, , Blaži, D., Znaor, M., Banek, Lj., , 2000.
  8. Fonološki poremećaji i fonemska diskriminacija u predškolske djece, , Blaži, D., Vancaš, M., Prizl-Jakovac, T., , 2010.
  9. Dopunska literatura, Blaži, D. (1997): Obilježja posebnih jezičnih teškoća, u: Ljubešić, M. (ur.): Jezične teškoće školske djece, Školske novine, Zagreb, 97 - 104.
    Williams, A.L., McLeod, S., McCauey, R.J. (2010): Interventions for speech sound disorders in children. P.H.B. Publishing. Baltimore.
    Ingram, D., Ingram, K. (1999): An inovative phonological therapy programme. International Journal of Language and Communication Disorders. 34, 1, 60-61.
    Bowen, C., Cupples, L. (1999): Parents and children together (PACT): a collaborative approach to phonological therapy. International Journal of Language and Communication Disorders. 34, 1, 35-55.
    Bowen, C. (1998): Developmental phonological disorders: A practical guide for families and teachers. Melbourne: The Australian Council for Educational Research. Ltd., , , .
2. semestar
Obavezni predmet - Redovni studij - Logopedija
Termini konzultacija:

Fonološki poremećaji