ERF
search
accessibility

Artikulacijsko - fonološki poremećaji

Šifra: 32684
ECTS: 5.0
Nositelji: prof. dr. sc. Draženka Blaži
Izvođači: dr. sc. Dora Knežević - Predavanja

prof. dr. sc. Draženka Blaži - Kliničke vježbe
dr. sc. Dora Knežević - Kliničke vježbe
Prijava ispita: Studomat
Opterećenje:
Vrsta nastaveUkupno
Predavanja 30
Metodičke vježbe 30
Vježbe iz stranog jezika 30
Vježbe rekreacije 30
Kliničke vježbe 30
Vježbe u praktikumu 30
Diskusijske skupine 30
Auditorne vježbe 30
Laboratorijske vježbe 30
Lektorske vježbe 30
Vježbe tjelesnog odgoja 30
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
Ciljevi predmeta
Opći ciljevi: osposobiti studente za poznavanje terminologije unutar urednog i narušenog glasovnog sustava na hrvatskom i engleskom jeziku, za pretraživanje i korištenje stručne literature (domaće i inozemne), kritičko analiziranje i promišljanje o pročitanoj literaturi i metodama stručnog rada s artikulacijskim poremećajima, razviti vještine organizacije, planiranja, unaprjeđivanja i provedbe terapijskog tretmana, komunikacijske vještine s korisnikom i obitelji korisnika, razviti vještine vođenja pismenih bilježaka o tijeku tretmana i pisanje izvješća, timsku suradnju, za poznavanje osnovnih etičkih načela u provedbi tretmana.
Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave:
Uvodno predavanje: Motorička proizvodnja govora, artikulacija, artikulacijski program, upravljačka jedinica govora, izvršni govorni organi
Usvajanje glasova i utjecaj viših kognitivnih funkcija na usvajanje glasova (percepcija, diskriminacija, pamćenje, pažnja, mentalne reprezentacije), hodogram usvajanja glasova i govora tijekom dojenačkog i ranog predškolskog perioda, razvojna linija glasova, slušna kontrola i slušna norma i podjela glasova
Razlikovna obilježja glasova u hrvatskom izgovornom sustavu, definicije artikulacijskih poremećaja kroz povijest do danas, razlike artikulacijskih i fonoloških poremećaja
Učestalost artikulacijskih poremećaja (prikaz rezultata istraživanja - s obzirom na dob, spol, vrstu i stupanj),
Uzroci artikulacijskih poremećaja (uvodno)
Organski poremećaji artikulacije (odstupanja u građi artikulatora, rascjepi, gubitci sluha, oštećenja SŽS-a, motorička oštećenja),
Odstupanja u funkciji artikulatora
Stupnjevi artikulacijskih poremećaja (omisija, supstitucija, distrozija), vrste artikulacijskih poremećaja, razvojni poremećaj u odnosu na patologiju izgovora s obzirom na dob
Sigmatizam, Rotacizam
Lambdacizam, kapacizam, gamacizam, tetacizam, deltacizam, tetizam,
Ostali poremećaji izgovora
Planiranje i organizacija logopedske terapije,
Rehabilitacijske metode (artikulacijska, verbotonalna)
Rehabilitacijske metode Terapijski postupci kod sigmatizma
Terapijski postupci kod lambdacizma
Ocjenjivanje i vrednovanje rada studenata tijekom nastave i na završnom ispitu
Uspješnost studenta može ukupno iznositi 100 bodova, a procjenjivat će se kroz:
Prisustvovanje na predavanjima i aktivnost (5 bodova)
Prisustvovanje na vježbama i pripremljenost za vježbe (10 bodova), student koji
izostane s vježbi više od 4 sata ne može dobiti potpis i pristupiti ispitu
Usmeni ispit (25 bodova ako je student pristupio kolokvijima, ako nije onda
usmeni ispit nosi 85 bodova)
Ocjene:
91 - 100 bodova 5
81 - 90 bodova 4
71 - 80 bodova 3
61 - 70 bodova 2
Ishodi učenja:
  1. Opisati razvojni slijed usvajanja i načina proizvodnje glasova u hrvatskom izgovornom sustavu te preduvjete za usvajanje i proizvodnju glasovnog sustava (anatomske, kognitivne)
  2. Nabrojiti i opisati uzroke poremećaja artikulacije
  3. Prepoznati i razlikovati vrste i stupnjeve poremećaja artikulacije
  4. Organizirati i planirati tijek rehabilitacije (korekcije poremećaja izgovora)
  5. Primijeniti rehabilitacijske metode u procesu uklanjanja poremećaja artikulacije i voditi sustavne bilješke o tijeku rehabilitacije
Literatura:
  1. Artikulacijsko-fonološki poremećaji, , Blaži, D., , 2011.
  2. Artikulacijski nasuprot fonološkom poremećaju, , Blaži, D., Arapović, D., , 2003.
  3. Osobitosti izgovora glasova u gluhih srednjoškolaca. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, , Bradarić-Jončić, S., Blaži, D., , 2002.
  4. Fonološko-artikulacijski poremećaji kod hrvatske djece, , Farago, E., Arapović, D., Heđever, M., , 1998.
  5. Test artikulacije, , Vuletić, D., Fakultet za defektologiju, Zagreb., 1990.
  6. Govorni poremećaji, , Vuletić, D., Školska knjiga, Zagreb, 1987.
  7. Assesment and Remediation of Articulatory and Phonological Disorders, , Creaghead, N. A., Newman, P. W., Secord, W. A., , 1989.
  8. Poremećaji artikulacije glasova i njihovi međusobni odnosi, , Heđever, M., Fakultet za defektologiju, Zagreb,, 1991.
  9. Fonetika i fonologija hrvatskoga jezika, , Babić, Z., Školska knjiga, Zagreb., 1995.
  10. Obrada fonetskih obavijesti, , Horga, D., Zagreb, 1996.
  11. Articulation in schoolchildren and adults with neurofibromatosis, , Cosyns, M., Mortier, G., Janssens, S., Bogaert, F., DHondt, S., Van Borsel, J., , 2012.
  12. The role of families in optimising phonological therapy outcomes, , Bowen, C., Cupples, L., , 2004.
4. semestar
Obavezni predmet - Redovni studij - Logopedija
Termini konzultacija:

Artikulacijsko - fonološki poremećaji