ERF
search
accessibility

Suvremene metode tretmana ovisnika

Šifra: 39557
ECTS: 4.0
Nositelji: nasl. prof. dr. sc. Ksenija Butorac
Izvođači: nasl. prof. dr. sc. Ksenija Butorac - Kliničke vježbe
Prijava ispita: Studomat
Opterećenje:
Vrsta nastaveUkupno
Predavanja 30
Vježbe rekreacije 30
Lektorske vježbe 30
Vježbe tjelesnog odgoja 30
Vježbe iz stranog jezika 30
Kliničke vježbe 30
Vježbe u praktikumu 30
Metodičke vježbe 30
Diskusijske skupine 30
Laboratorijske vježbe 30
Auditorne vježbe 30
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
Ciljevi kolegija:
Nakon odslušanog kolegija studenti će biti kompetentni (znati i razviti vještine):
- Usvojiti teorijska znanja, koncepte i rezultate multidisciplinarnih istraživanja u području zlouporabe droga vezano uz prediktore uspješnosti tretmana ovisnosti o psihoaktivnim sredstvima.
- Aktivnim sudjelovanjem u provođenju vježbi studenti će primjenjivati djelotvorne komunikacijske tehnike, savjetodavne i psihoterapijske intervencije iz TA, NLPt-a, obiteljske i kognitivno-bihevioralne terapije.
- Svaki će student u svojstvu terapeuta, klijenta i promatrača vježbanjem hodograma terapijskih intervencija specifičnih za neurobihevioralni model usvajati vještine u procesu terapijskog rada s presumptivnim ovisnikom i njegovom obitelji.
- Kao budući pomagači bit će osposobljeni za slušanje klijenta, prihvaćenost od strane
klijenta, potrebnu edukaciju klijenta, za monitoriranje klijentova ponašanja vezana uz
(ne)uzimanje droga, ohrabrivanje apstinencije i prevencije recidiva kao bi se osigurala
djelotvornost tretmana i slično.

Sadržaj i raspored rada:
datum tema
1 Uvod u kolegij, način izvođenja nastave, procjenjivanja studenskog rada i korištenja literature
2 Predavanje: Definiranje pojmova: droga, zlouporaba droga, ovisnost. Klasifikacija psihoaktivnih droga i njihovo djelovanje na ljudski organizam. Tipovi konzumenata droga prema načinu potrošnje, obilježjima osobnosti, ponašanja, obiteljskom i socijalnom funkcioniranju.
3 Predavanje: Ovisnost o drogama kao socio-psiho-biološki sindrom. Pregled istraživanja vezanih uz zlouporabu droga i ovisnost u područjima sociologije, psihologije, biomedicine, neuroznanosti i genetskih istraživanja.
4 Predavanje: Osnovni principi učinkovitog programa tretmana. Modaliteti programa tretmana: vrste tretmanskih pristupa i individualni programi tretmana. Načela u terapijskom radu s ovisnikom.
Vježba 1: Strategije i koraci u postizanju promjena - razine intervencija
5 Predavanje: Medicinsko - psihijatrijski (farmakološki), savjetodavni i psihoterapijski pristup, terapijska zajednica. Komponente programa odvikavanja od ovisnosti o drogama (drug-free pristup) i supstitucijskog metadonskog programa.
Vježba 2: Rad na dobro oblikovanom cilju I
6 Predavanje: Elementi procjene i prediktori uspješnosti ishoda tretmana ovisnika o drogama.
Vježba 3: Rad na dobro oblikovanom cilju II
7 Predavanje: Terapija motivacijskog osnaživanja za ulazak u terapiju, te za prihvaćanje i planiranje promjena
Vježba 4: Motivacijski intervju
8 Predavanje: Terapijski modeli u tretmanu ovisnosti: psihodinamska, TA, NLPt, kognitivno-bihevioralna i partnerska/obiteljska psihoterapija.
Vježba 5: Izrada prikaza statusa klijenta ovisnika
9 Predavanje: Specifičnosti tretmanskog pristupa u radu s maloljetnikom i njegovom obitelji.
Vježba 6: Izrada terapijskog ugovora s klijentom i članom obitelji
10 Predavanje: Koncept, format i ciljevi neurobihevioralnog pristupa tretmanu ovisnosti - MATRIX model
Vježba 7: Pregled i hodogram terapijskih intervencija u početnom, srednjem i u posljednjem stadiju procesa oporavka
11 Povezanost tretmanskog i korektivnog pristupa u tretmanu ovisnosti - poluprisilni tretman. Programi i tretmanske smjernice za ovisnike unutar sustava policije i kaznenog pravosuđa - primjeri dobre prakse.
Vježba 8: Koncept i specifičnosti kontrole apstinencije
12 Vježba 9: Prekidanje kruga; Određivanje izvanjskih i unutarnjih povoda; Problemi u stadiju ranog oporavka; Misli, emocije i ponašanje (suočavanje); Tehnike zaustavlj./sprječ. misli; Opravdanje za ovisnički recidiv I i II; Analiza i prevencija ovisničkog recidiva
13 Vježba 10: Terapijske intervencije u stadiju "zida"; Kompulzivna ponašanja; Opasne emocije i Upravljanje ljutnjom; Povjerenje, iskrenost i motiviranost za proces oporavka "dan po dan"
14
Vježba 11: Ponovna prilagodba i uspostavljanje zdravih odnosa; Prihvaćanje i sklapanje novih prijateljstava; Vođenje brige o sebi, poslu i upravljanju novcem; Preispitivanje statusa klijenta

15
Predavanje: Iskustva u individualnom i grupnom radu s ovisnicima na bolničkom i ambulantnom liječenju u Psihijatrijskoj bolnici Vrapče - VI odjel (mr.sc. Sanja Jelić, dipl.soc.ped.)

Vrednovanje studenata i ocjenjivanje:
Oblici provođenja nastave i načini provjere znanja
2 sata predavanja i 2 sata vježbi tjedno tijekom jednog semestra.
Ukupna ocjena iz kolegija formira se na temelju nekoliko elemenata:
- prisustvovanje nastavi
- aktivnost tokom nastave, osobito za vrijeme vježbi
- ocjena domaćih zadaća koje sadržavaju zapažanja i kritičke osvrte na provedene vježbe
- ocjena na usmenom ispitu
Maksimalan broj bodova za pojedine elemente:
Završni (usmeni) ispit - 75
zadaće - 55
prisustvo i aktivnost na nastavi i vježbama - 20
UKUPNO 150
OCJENE
130-150 bodova - 5
110-129 bodova - 4
90-109 bodova - 3
80-89 bodova - 2
manje od 75 bodova - gubitak prava potpisa
Aktivnost
Student je obvezan prisustvovati nastavi, a tijekom semestra toleriraju se 2 izostanka. Aktivnost studenata ocjenjuje se tijekom nastave (ocjenama +, + +, -), odnosno izvođenja vježbi po zadanim uputama i uz korištenje kontrolnih upitnika.
Zadaće
S obzirom da će tijekom izvođenja vježbi studenti biti raspoređeni u 5 do 10 skupina po četvero u svakoj od njih, svaka će skupina vježbati uloge klijenta, terapeuta i dva promatrača mijenjajući svoje uloge. Zadaće će se odnositi na zapažanja, primjedbe i kontrolu terapijskog procesa iz pozicije promatrača za najmanje 11 vježbi. Sastavni dio zadaća su kontrolni i pomoćni upitnici.
Raspored i način rada
U pravilu, na svaku nastavnu jedinicu nadovezuju se vježbe, osim na samom početku kad je riječ o uvodnim predavanjima. Za svaku vježbu predviđeni su kontrolni i pomoćni upitnici po završetku vježbe radi (samo)evaluacije provedenih intervencija.
Ishodi učenja:
  1. Kritički ocijeniti etiološke i fenomenološke značajke specifičnih problema u ponašanju na lokalnoj, nacionalnoj i internacionalnoj razini u određenom razdoblju
  2. Procijeniti obilježja i intervencijske potrebe korisnika primjenjujući suvremene, znanstveno i klinički utemeljene, instrumente/ procedure
  3. Procijeniti obilježja zajednice/specifičnog intervencijskog okruženja u svrhu procjene rizika za razvoj problema u ponašanju i potencijala za njihovo rješavanje korištenjem standardiziranih stručnih/znanstvenih instrumenata/postupaka
Literatura:
  1. , 1. Kušević,V. (1987): Zloupotreba droga. Grafički zavod Hrvatske. Zagreb (dijelovi knjige).
    2. Butorac, K. (2010): Neka obilježja osobnosti kao prediktivni čimbenici zlouporabe i ovisnosti o drogama i alkoholu. Kriminologija i socijalna integracija 18, 1, 79-98.
    3. Butorac, K., Mikšaj Todorović, Lj. (1998): Prospects for the Rehabilitation of Young Drug Addicts in the Republic of Croatia. Rehabilitation and Inclusion. Proceedings of the 5th Scientific Conference of Faculty of Special Education and Rehabilitation, University of Zagreb, 331-341.
    4. Butorac, K. (2007): Usporedni prikaz tretmana ovisnika počinitelja kaznenih djela u zakonodavstvu država Europske Unije - alternativne sankcije. Zbornik radova Konferencije "Ovisnost, zlouporaba droga, rehabilitacija, resocijalizacija, smanjenje štete - Trendovi, pristup i odgovori društva na suzbijanje zlouporabe opojnih droga, Pula, 24.-26. rujna 2007., 143-153.

    5. Miller, W.R., Rollnick, S. (1991): Motivational interviewing: preparing people to change addictive behavior. The Guilford press. New York. (prijevod odabranog poglavlja knjige).
    6. Rawson, R.A., Obert, J.L., McCann, M.J., Ling, W.: The Matrix Intensive Outpatient Program (1999): A 16-Week Program for the Treatment of Stimulant Abuse and Dependence Disorders. Los Angeles, CA. The Matrix Institute on Addictions (prijevod).
    7. Connors,G.J., Donovan, D.M., DiClemente, C.C. (2001): Substance Abuse Treatment and the Stages of Change: Selecting and Planning Interventions. The Guilford Press. New York (prijevod odabranog poglavlja knjige).
    8. Conway, K.P., Kane, R.J., Ball, S.A., Poling, J.C., Rounsaville, B.J. (2003): Personality, substance of choice and polysubstance involvement among substance dependent patients. Drug and Alcohol Dependence, 71, 65-75., , , .
  2. , 1. McLellan,A.T., Woody, G.E., Luborsky, L., OBrien C.P. (1998): Is the counselor an "active ingredient" in substance abuse treatment? Journal of Nervous and Mental Disease,176,423-430.
    2. Miller,W.R. (1996): Motivational interviewing: research, practise and puzzles. Addictive Behaviors,61,6,835-847.
    3. Simpson, D.D., Brown, B.S. (1998): Treatment retention and follow-up outcomes in the Drug Abuse Treatment Outcome Study (DATOS). Psychology of Addictive Behaviors,11,4,294-307.
    4. Rawson,R.,Shoptaw,S.,Obert,J.L.,McCan,M.,Hasson,A.,Marrineli-Casey,P.,Brethen,P., Ling,W. (1995): An intensive outpatient approach for cocaine abuse: The Matrix model. Journal of Substance Abuse Treatment, 12,2,117-127.
    5. Carrol,K.,Rounsaville,B., Keller,D. (1991): Relapse prevention Strategies for the treatment of cocaine abuse. American Journal of Drug and Alcohol Abuse,17,3,249-265.
    6. Schutz,P.,Schneider-Sommer,S.,Gross,B.,Jelem,H.,Brandstetter-Halberstadt,Y.(2003): Teorija i praksa neuro-lingvističke psihoterapije (NLPt), znanstvena osnova za
    europsko priznanje NLPt-a. Medicinska naklada.Zagreb





    Kvalifikacijski radovi

    1. Butorac, K., Zuckerman, Z., Punoš, V. (2012): Uporaba lijekova srednjoškolaca i studenata u Zadru. Acta Iadertina, 8, 11, 11-25.
    2. Zuckerman, Z., Butorac, K., Ojdanić, M. (2011): Ovisnost o drugoj osobi: didaktički i psihopatološki prikaz ovisničkog ponašanja prema drugim osobama. Magistra Iadertina, 6, 6, 82-98.
    3. Butorac, K. (2010): Neka obilježja osobnosti kao prediktivni čimbenici zlouporabe i ovisnosti o drogama i alkoholu. Kriminologija i socijalna integracija 18, 1, 79-98.
    4. Butorac, K., Mikšaj-Todorović, Lj., Singer, M. (2008): Obiteljske prilike. U: Kriminološke osobitosti delinkvencije mladih: Tijek školovanja, poremećaji u ponašanju, obiteljske prilike. Nakladni zavod Globus, Zagreb.
    5. Butorac, K. (2007): Usporedni prikaz tretmana ovisnika počinitelja kaznenih djela u zakonodavstvu država Europske Unije - alternativne sankcije. Zbornik radova Konferencije "Ovisnost, zlouporaba droga, rehabilitacija, resocijalizacija, smanjenje štete - Trendovi, pristup i odgovori društva na suzbijanje zlouporabe opojnih droga.
    6. Damjanović, I., Butorac, K. (2006): Politika suzbijanja kriminaliteta: perspektive izvršenja kaznenopravnih sankcija. Hrvatski ljetopis za kazneno pravo i praksu, 13, 2, 657-684.
    7. Butorac, K. (2006): Program primarne i sekundarne prevencije ovisnosti u osnovnim školama Grada Zagreba. Profil Akademija, 10, 5.
    8. Butorac, K. (2003): Neki zakonski i psihosocijalni aspekti zloporabe droga. Laboratorijski tehničar,7,27,323.
    9. Butorac,K., Mikšaj-Todorović, Lj. (2002): Differences between the Delinquent
    Addicts in Relation with Direct and Indirect Involvement in the Drugs Related
    Criminality. Kriminologija i socijalna integracija,10,1,41-58.
    10. Butorac,K., Rogar, A. (2002): Neformalna i formalna socijalna kontrola u domeni Centra za prevenciju ovisnosti. Kriminologija i socijalna integracija,10,2,119-139.
    11. Butorac, K., Mikšaj Todorović, Lj., Rinck, J. (1999): Kriminalitat und Altersstrukturen. Kriminalistik, 53,2,95-98.
    12. Butorac, K., Mikšaj Todorović, Lj. (1998): Prospects for the Rehabilitation of Young Drug Addicts in the Republic of Croatia. Rehabilitation and Inclusion. Proceedings of the 5th Scientific Conference of Faculty of Special Education and Rehabilitation, University of Zagreb, 331-341.
    13. Butorac, K., Mikšaj Todorović, Lj. (1996): Ovisnički kriminalitet u Republici Hrvatskoj. Hrvatski ljetopis za kazneno pravo i praksu, 3,2,429-448.
    14. Butorac, K. (1995): Povezanost ovisnosti o nekim vrstama najčešćih droga s činjenjem određenih kaznenih djela (pregled istraživanja). Zajednički protiv ovisnosti. Zbornik radova. Savjetovanje. Pula, 25-29., , , .
1. semestar
Obvezni predmeti Socijalna pedagogija: Odrasli, 1. semestar - Redovni studij - Socijalna pedagogija
Obavezni predmet - Redovni studij - Socijalna pedagogija

3. semestar
Obvezni predmeti Socijalna pedagogija: Odrasli, 1. semestar - Redovni studij - Socijalna pedagogija
Termini konzultacija:

Suvremene metode tretmana ovisnika