ERF
search
accessibility

Profesionalna rehabilitacija osoba oštećena vida

Šifra: 39444
ECTS: 5.0
Nositelji: prof. dr. sc. Tina Runjić
Izvođači: pred. Matea Luburić - Seminar
Valentina Mašić Fabac, mag. rehab. educ. - Seminar
prof. dr. sc. Tina Runjić - Seminar
Prijava ispita: Studomat
Opterećenje:
Vrsta nastaveUkupno
Predavanja 30
Seminar 30
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
Ciljevi predmeta:
Pružiti studentima teorijske i praktične spoznaje o profesionalnoj rehabilitaciji osoba oštećena vida s posebnim osvrtom na sljepoću i slabovidnost.

Očekivani ishodi učenja na razini programa kojima predmet pridonosi:
1. Preoblikovati edukacijsko-rehabilitacijske postupke s ciljem individualizacije u pristupu
2. Usporediti različite sustave podrške djeci s teškoćama u razvoju i osobama s invaliditetom
3. Kreirati postupke za unapređenje procesa socijalne inkluzije djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom na svim razinama ekoloških sustava
4. Konstruirati formalne i neformalne postupke procjene zadovoljavanja potreba pojedinaca i skupina djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom
5. Modificirati edukacijsko-rehabilitacijske postupke s obzirom na njihov učinak
6. Kreirati postupke za izjednačavanje mogućnosti djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom
7. Dizajnirati edukacijsko-rehabilitacijske postupke primjerene zadovoljavanju potreba pojedinaca i skupina djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom
8. Evaluirati učinak edukacijsko-rehabilitacijskih postupaka
9. Prevenirati razvoj sekundarnih teškoća i socijalne isključenosti djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom
10. Planirati i provoditi znanstvena istraživanja temeljena na etičkom kodeksu i načelu društvene korisnosti rezultata istraživanja
11. Kreirati rješenja etičkih izazova struke
12. Preporučiti načine postupanja u izvanrednim edukacijskim i rehabilitacijskim okolnostima
13. Protumačiti informacije, postupke i rješenja stručnoj i općoj populaciji
14. Razvijati suradnju s drugim stručnjacima, timovima, organizacijama i sustavima
15. Upravljati kontinuiranim profesionalnim i osobnim razvojem

Očekivani ishodi učenja na razini predmeta detaljno (4-10 ishoda učenja):
Analizirati osnovna obilježja 'tradicionalnog' pristupa zapošljavanju slijepih osoba, te prosuđivati o pozitivnim i negativnim aspektima ovog pristupa.
Usporediti različite pristupe zapošljavanju osoba oštećena vida, te njihov dugoročni utjecaj na radnu uspješnost zaposlene osobe oštećena vida.
Razlikovati vrste i teorije izbora zanimanja te ih povezati sa specifičnostima profesionalne rehabilitacije učenika i odraslih osoba oštećena vida.
Primijeniti usvojene vještine funkcionalne procjene i analize radnog mjesta osobe oštećena vida na primjerima realnih zaposlenih slijepih osoba.
Raspravljati o razlozima korištenja profesionalne orijentacije, funkcionalne procjene, analize radnog mjesta, te o prednostima i nedostatcima ovih metoda.
Kreirati specifične programe osposobljavanja za određena zanimanja na otvorenom tržištu rada u skladu sa specifičnostima osoba oštećena vida.
Analizirati utjecaj stavova, predrasuda, diskriminacije na zapošljavanje osoba oštećena vida, te predlagati strategije za otklanjanje/minimiziranje njihovog negativnog utjecaja.

Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave:
1. Povijest zapošljavanja osoba oštećena vida u svijetu i hrvatska iskustva
2. Tradicionalni i suvremeni pristupi profesionalnoj rehabiltaciji i zapošljavanju osoba oštećena vida, relevantno zakonodavstvo i statistika
3. Strana/domaća istraživanja i projekti vezani za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba oštećena vida
4. Funkcionalna procjena osoba oštećena vida, radna dijagnostika
5. Teorije izbora zanimanja i teorije motivacije za rad
6. Osobe oštećena vida u procesu profesionalne orijentacije i savjetovanja u izboru zanimanja
7. Specifičnosti metode analize radnog mjesta osobe oštećena vida
8. Analiza neusklađenosti i potrebnih intervencija u procesu prilagodbe radnog mjesta i potpore na poslu osobi oštećena vida
9.Kreiranje specifičnih programa osposobljavanja za različita zanimanja osoba oštećena vida
10. Specifičnosti profesionalne rehabilitacije osoba oštećena vida s pridruženim smetnjama
11. Uloga job-coucha osobi oštećena vida, radna proba, stažiranje
12. Samozastupanje i analiza komunikacijskih stilova u procesu traženja novog/zadržavanja starog radnog mjesta osobe oštećena vida
13. Samozapošljavanje; rad s poslodavcem i razvijanje pozitivnog odnosa sa poslovnim suradnicima
14. Istraživanja stavova društva i potencijalnih poslodavaca prema zapošljavanju osoba oštećena vida
15. Integrirano zapošljavanje osoba oštećena vida

Ocjenjivanje i vrjednovanje rada studenata:
biti će tijekom nastave i na završnom ispitu kroz kontinuirano praćenje pohađanja nastave. Vrjednovanje seminarskog rada te završnog usmenog i pismenog ispita.
Ishodi učenja:
  1. Provesti edukacijsko-rehabilitacijsku procjenu razina motoričkog, senzornog, spoznajnog, emocionalnog i socijalnog funkcioniranja djece, mladih i odraslih osoba s oštećenjima vida, s motoričkim poremećajima, s kroničnim bolestima, s intelektualnim teškoćama, s teškoćama učenja, s deficitom pažnje i hiperaktivnim poremećajem, s poremećajima iz autističnog spektra , s višestrukim teškoćama i s drugim razvojnim i stečenim teškoćama funkcioniranja različitih uzroka (u daljnjem tekstu: djeca s teškoćama u razv
  2. Protumačiti stručnoj i široj javnosti znanstveno utemeljene informacije o edukacijsko-rehabilitacijskom procesu, odnosno sustavima podrške za djecu s teškoćama u razvoju i osobe s invaliditetom
  3. Procijeniti čimbenike i obilježja kvalitete življenja djeca s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom te njihovih obitelji
  4. Evaluirati učinke edukacijsko-rehabilitacijskih programa i postupaka
  5. Analizirati i razvijati pretpostavke i standarde kvalitete edukacijsko-rehabilitacijske podrške
  6. Primjenjivati vještine timskog rada i suradnje sa stručnjacima različitih profila, s različitim organizacijama i sustavima te osobama iz životnog okruženja djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom (obitelj, skrbnici, vršnjaci, partneri, sustanari, kolege, itd.)
  7. Analizirati sustave i modele podrške u zajednici i odabrati primjerene individualnim potrebama djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom
  8. Kritički prosuđivati ostvarivanje prava i preuzimanje odgovornosti svih dionika u sustavima koji razvijaju modele i pružaju skrb i podršku djeci s teškoćama u razvoju i osobama s invaliditetom
  9. Zagovarati i kreirati postupke unapređenja procesa socijalne inkluzije te razvoja suvremenih modela i programa podrške u zajednici za djecu s teškoćama u razvoju i osobe s invaliditetom
  10. Prevenirati razvoj sekundarnih teškoća i socijalne isključenosti djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom
Literatura:
  1. Employment Barriers: Access to Assistive Technology and Research, Journal of Visual Impairment and Blindness, , Butler S.E., Crudden A., Sansing W.K.: LeJeune B.J.:, , 2002.
  2. Employment Patterns of Older Workers with Visual Impairments, , Cavenaugh B., Rogers P, , 2002.
  3. Satisfaction of Direct-Labor Wrokers Who Are Blind and Empoyed in Industries for the Blind, , Crudden A., Moore J.E., J.M Giesen, , 1996.
  4. Employment outcomes and educational background of legally blind adults employed in sheltered industrial settings. Journal of Visual Impairment & Blindness, , Fireison, C.K., Moore, J., , .
  5. The Relationship of Personality Trais to the Empoyment Status of Persons Who Are Blind, , Hagemoser S.D, , 1996.
  6. Addressing transporation concerns of potential employers of people who are visually impaired, , Wolffe, K, , 2002.
  7. A Qualitative Analysis of Employers Experience with Visually Imparied Workers, , Wolffe K.E., Candela A.R, , 2002.
  8. Predictors of Job-Seeking Behavior Among Persons with Visual Impairment, , Leonard R.:, , .
  9. Rehabilitation Counselors and Rehabilitation Teachers in State Vocational Rehabilitation Agencies, Journal of Visual Impairment and Blindness, , Lewis S., Patterson J.B., , 1998.
  10. Profiles of on-the-job accommodation needed by professional employees who are blind, , Rumrill, P.D, Schuyler B.F.,Longden J.C, , 1997.
  11. Slijepi na poslu, , Philip Chazal, , 2007.
  12. The missing link: real work experience for people who are visually impaired, , Hanye, R, , .
  13. Research to improve vocational rehabilitation, , Kirchner, C., Johnson, G, , 1997.
  14. Profesionalna integracija slijepih, , Stančić, V. i sur, , 1979.
  15. Parents, Adolescents, and Career Plans of Visually Impaired Students, , McConnel J., , 1999.
  16. Orientation and Mobility for a Totally Blind, Bilateral Hand Amputee, The New Outlook for the Blind, , Enzinna A.I, , .
  17. Meeting the Vocational Needs of the Older Blind Perssons, , Dickey, T.W, , .
  18. The Vocationl Development and Success of Visually Impaired Adolescents, , Davidson, T.M, , .
  19. Placement and Employment of the Visually Impaired, , Link H.I.:, , 1975.
  20. Barriers to employment, , Crudden, Adele; McBroom, Lynn W, , .
  21. The role of orientation and mobility instructors and rehabilitation teachers in enhancing employment opportunities for persons who are visually impaired, Journal of Visual Impairment and Blindness, , Miller, J, , 2002.
1. semestar
Obvezni predmeti - Edukacijska rehabilitacija (INK i VID), 1. semestar - Redovni studij - Edukacijska rehabilitacija
Obvezni predmeti - Edukacijska rehabilitacija (VID i ART), 1. semestar - Redovni studij - Edukacijska rehabilitacija
Obavezni predmet - Redovni studij - Edukacijska rehabilitacija

3. semestar
Obvezni predmeti - Edukacijska rehabilitacija (INK i VID), 1. semestar - Redovni studij - Edukacijska rehabilitacija
Obvezni predmeti - Edukacijska rehabilitacija (VID i ART), 1. semestar - Redovni studij - Edukacijska rehabilitacija
Termini konzultacija:

Profesionalna rehabilitacija osoba oštećena vida