ERF
search
accessibility

Poremećaji komunikacije kod traumatskih oštećenja mozga

Šifra: 101943
ECTS: 3.0
Nositelji: prof. dr. sc. Tatjana Prizl-Jakovac
Izvođači: Ana Došen, mag. logoped. - Seminar
prof. dr. sc. Tatjana Prizl-Jakovac - Seminar

Ana Došen, mag. logoped. - Predavanja

Ana Došen, mag. logoped. - Kliničke vježbe
prof. dr. sc. Tatjana Prizl-Jakovac - Kliničke vježbe
Prijava ispita: Studomat
Opterećenje:
Vrsta nastaveUkupno
Predavanja 15
Metodičke vježbe 15
Vježbe iz stranog jezika 15
Vježbe rekreacije 15
Kliničke vježbe 15
Vježbe u praktikumu 15
Diskusijske skupine 15
Auditorne vježbe 15
Laboratorijske vježbe 15
Lektorske vježbe 15
Vježbe tjelesnog odgoja 15
Seminar 15
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
Studij: Preddiplomski studij Logopedije, III godina, VI semestar

Kolegij: POREMEĆAJI KOMUNIKACIJE KOD TRAUMATSKIH OŠTEĆENJA
MOZGA LPO - 22

Nositelj i izvoditelj kolegija: prof.dr.sc. Tatjana Prizl Jakovac
dr .sc. Ana Leko Krhen

Status kolegija: obvezni kolegij

Napomena: zbog potrebnih ranije stečenih predznanja predmet mogu slušati samo studenti
preddiplomskog studija logopedije

ECTS bodovi: 4

Oblici nastave:
Predavanja (1 sat tjedno) - Aktivno učenje, studij literature, kritičko razmišljanje,
zaključivanje
- Predavanja se održavaju prema rasporedu predavanja za tekuću akademsku godinu

Seminari (1 sat tjedno) - Studenti individualno ili u paru, u skladu sa svojim interesima biraju
ponuđene seminarske teme
Nakon studija literature, napisani seminarski rad se izlaže

Vježbe (1 sat tjedno) - Na vježbama će se studenti upoznati sa primjenom
dijagnostičkog instrumentarija i terapijskim postupcima
- Vježbe će se prema dogovorenom rasporedu održavati na Fakultetu ili
u Centru ERF-a (dio će se temeljiti na video-snimkama prikaza
slučaja u svrhu procjene sposobnosti i oblikovanja terapijskih
postupaka

Opis predmeta
Predmet razlikuje uzroke i definira traumatska oštećenja mozga. Vrste oštećenja mozga povezuju se s posljedicama oštećenja mozga i stanjima svijesti nakon traumatskog oštećenja mozga. Opisuje se uloga logopeda u jedinici intenzivne njege, metode procjene jezičnih, govornih i komunikacijskih posljedica nakon traumatskog oštećenja mozga te različiti pristupi u rehabilitaciji osoba s traumatskim oštećenjem mozga. Analiziraju se skale i testovi za procjenu kognitivno komunikacijskih poteškoća nakon traumatskog oštećenja mozga.

Znanja i vještine
Predmet omogućuje usvajanje znanja o uzrocima i vrstama traumatskih oštećenja mozga, te prepoznavanja komunikacijskih, kognitivnih i socijalnih teškoća nakon takvih ozljeda.
Opisuju se vrste, stupnjevi i uzroci traumatskih oštećenja mozga, te povezuju s posljedicama na komunikacijskom, kognitivnom i socijalnom području. Uspoređuju se različite metode logopedske procjene te analizira opravdanost njihove primjene u različitim fazama oporavka.
Studenti ovladavaju tehnikama strukture i izrade individualnih intervencijskih programa osoba s traumatskim oštećenjem mozga.

Nakon odslušanog predmeta studenti će moći
- Nabrojiti i definirati traumatska oštećenja mozga.
- Razlikovati etiolške, kulturalne, psihosocijalne i neurološke čimbenike vezane uz TOM.
- Prepoznati i razlikovati vrste traumatskih oštećenja.
- Nabrojiti i opisati posljedice traumatskih oštećenja mozga.
- Objasniti povezanost vrste oštećenja i posljedica.
- Analizirati i usporediti različita stanja svijesti
- Opisati ulogu logopeda u JIL
- Usporediti rad logopeda u JIL i drugim jedinicama/ustanovama
- Analizirati obilježja kognitivno-komunikacijskih teškoća uslijed traumatskih oštećenja mozga
- Razlikovati i razumjeti sličnosti i razlike između kognitivno-komunikacijskih teškoća i drugih razvojnih ili stečenih govornih i jezičnih teškoća i teškoća učenja
- Razlikovati i objasniti osnovne principe procjene kognitivno- komunikacijskih teškoća
- Prepoznati i objasniti obilježja dizartrije uslijed TOM
- Prepoznati i objasniti obilježja apraksije uslijed TOM
- Definirati različite pristupe u rehabilitaciji, argumentirati i precizno odrediti primjenu različitog pristupa ovisno o vrsti i posljedicama TOM
- Upoznati obitelj i njegovatelje s posljedicama do kojih je došlo uslijed TOM, pomoći im u razumijevanju svakodnevnog funkcioniranja osoba s TOM i njihovog poimanja vlastitih (ne)sposobnosti
- Savjetovati obitelj, njegovatelje i prema potrebi ostale stručnjake o načinu komuniciranja s osobama s TOM
















Sadržaj i raspored rada

TJEDAN TEMA ISHOD
1. Uzroci i definicije traumatskih oštećenja mozga (TOM) Nabrojiti i definirati traumatska oštećenja mozga.
Razlikovati etiolške, kulturalne, psihosocijalne i neurološke čimbenike vezane uz TOM.
2. Vrste oštećenja mozga Prepoznati i razlikovati vrste traumatskih oštećenja.
3. Posljedice oštećenja mozga Nabrojiti i opisati posljedice traumatskih oštećenja mozga.
Objasniti povezanost vrste oštećenja i posljedica.
4. Stanja svijesti nakon traumatskih oštećenja mozga Analizirati i usporediti različita stanja svijesti.
5. Uloga logopeda u jedinici intenzivnog liječenja Opisati ulogu logopeda u JIL. Usporediti rad logopeda u JIL i drugim jedinicama/ustanovama
6. Metode procjene jezičnih, govornih i komunikacijskih posljedica nakon TOM Analizirati obilježja kognitivno-komunikacijskih teškoća uslijed traumatskih oštećenja mozga.
7. Metode procjene jezičnih, govornih i komunikacijskih posljedica nakon TOM Razlikovati i razumjeti sličnosti i razlike kognitivno-komunikacijskih teškoća i drugih razvojnih ili stečenih govornih i jezičnih teškoća i teškoća učenja
8. Kolokvij I
9. Skale i testovi za procjenu kognitivno-komunikacijskih poteškoća nakon TOM Razlikovati i objasniti osnovne principe procjene kognitivno- komunikacijskih teškoća
10. Dizartrija kod TOM Prepoznati i objasniti obilježja dizartrije uslijed TOM
11. Apraksija kod TOM Prepoznati i objasniti obilježja apraksije uslijed TOM
12. Različiti pristupi u rehabilitaciji osoba s TOM Definirati različite pristupe u rehabilitaciji, argumentirati i precizno odrediti primjenu različitog pristupa ovisno o vrsti i posljedicama TOM
13. Kolokvij II





Način provjere znanja i ocjenjivanje:

Uspješnost studenta procjenjivati će se kroz:
1. Pohađanje i aktivno sudjelovanje u nastavi
2. Seminarski rad
3. Kolokviji
4. Usmeni ispit


Pohađanje i aktivno sudjelovanje u nastavi: student je obvezan prisustvovati nastavi što se redovito bilježi, a aktivnost na nastavi se registrira.
Seminarski rad: svaki je student obvezan napisati i izložiti pravilno strukturirani seminarski rad, u skladu sa odabranom temom i zadanom literaturom.
Kolokviji: tijekom semestra znanje će se provjeravati kroz dva kolokvija čija je uspješnost preduvjet polaganja usmenog dijela ispita. Studenti koji nisu uspješno riješili kolokvij moraju pristupiti usmenom ispitu. Srednja ocjena kolokvija predstavlja ocjenu iz ovog predmeta. Studenti koji nisu zadovoljni rezultatima kolokvija mogu pristupiti usmenom ispitu.
Usmeni ispit: odvijat će se u skladu s unaprijed zakazanim terminima.

Etički kodeks:
Od studenata se očekuje da će u izvršavanju svojih obaveza poštivati osnovna etička načela akademskog rada. Prepisivanje, varanje i ostali neprihvatljivi oblici ponašanja nisu dobrodošli. Ukoliko student tuđi rad prikaže kao svoj biti će uskraćen za potpis iz ovog predmeta.
Ishodi učenja:
  1. Objasniti anatomsko-fiziološke temelje slušanja, glasa, govora, hranjenja i gutanja.
  2. Objasniti neuro-fiziološke i socio-kognitivne temelje komunikacije, jezika, čitanja i pisanja.
  3. Opisati djelovanje rizičnih čimbenika za nastanak odstupanja u slušanju, komunikaciji, jeziku, glasu, govoru, čitanju, pisanju, hranjenju i gutanju.
  4. Opisati složene komunikacijske potrebe kod osoba s intelektualnim teškoćama, osoba s poremećajem iz autističnog spektra i osoba s motoričkim poremećajima, senzoričkim poremećajima i poremećajima u ponašanju.
  5. Objasniti etička načela u logopedskom radu.
Literatura:
  1. , 1. Halpern, H. and Goldfar, R. (2013): Communication Disorders Associated with Traumatic Brain Injury, 163-184; Language and Motor Speech Disorders in Adults, 3rd Edition, Jones&Bartlett Learning.
    2. Hedge, M. N. (2006): Traumatic Brain Injury: Causes and Consequences, 354-381,; A
    Coursebook on Aphasia and Other Neurogenic Language Disorders, 3rd Edition.
    3. Murdoch, B. E. (2010): Speech-language disorders associated with traumatic brain injury, 118-152; Acquired Speech and Language Disorders, A Neuroanatomical and Functional Neurological Approach.
    4. Papathanasiou, I., Coppens, P., Potagas, C. (2013): Traumatic Brain Injury in Adults, 365-387, Aphasia and Related Neurogenic Communication Disorders, Jones&Bartlett Learning., , , .
  2. , 1. Chapey, R. (2001): Ylvisaker, M., Szekeeres, SH. F., Feeney, T.:Communication Disorders Associated with Traumatic Brain Injury, 745-791.; Language Intervention Strategies in Aphasia and Related Neurogenic Communication Disorders, Fourth edition, Lipincott, Williams & Wilkins, Philadelphia.

    2. Brookshire, R.H. (2007): Traumatic Brain Injury, 446-531, Introduction to Neurogenic
    Communication Disorders, Seventh Edition, Mosby Elsevier, USA.

    3. Davis, G. A. (2007): Traumatic Brain Injury, 275-308, Aphasiology, Disorders and
    Clinical practice, Second edition, Pearson Education, Inc. USA.

    4. La Pointe, L. L. (2005): Adamovich, L.B.B.: Traumatic Brain Injury, 225-235,; Aphasia
    and Related Neurogenic Language Disorders, Third Edition, Thieme, New York, Sttutgart., , , .
6. semestar
Obavezni predmet - Redovni studij - Logopedija
Termini konzultacija:

Poremećaji komunikacije kod traumatskih oštećenja mozga