ERF
search
accessibility

Poremećaji čitanja i pisanja I

Šifra: 144655
ECTS: 4.0
Nositelji: prof. dr. sc. Mirjana Lenček
Izvođači: Marija Jozipović, mag. logoped. - Seminar
prof. dr. sc. Mirjana Lenček - Seminar

Marija Jozipović, mag. logoped. - Kliničke vježbe
Prijava ispita: Studomat
Opterećenje:
Vrsta nastaveUkupno
Predavanja 30
Metodičke vježbe 15
Vježbe iz stranog jezika 15
Vježbe rekreacije 15
Kliničke vježbe 15
Vježbe u praktikumu 15
Diskusijske skupine 15
Auditorne vježbe 15
Laboratorijske vježbe 15
Lektorske vježbe 15
Vježbe tjelesnog odgoja 15
Seminar 15
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
Ciljevi predmeta:
Predmet daje osnovna teorijska znanja o čitanju kao jezičnoj djelatnosti i o pismu u odnosu na osobitosti koje ovaj sustav veže uz jezik.
Upoznaje studente s preduvjetima usvajanja vještina čitanja i pisanja ranoj pismenosti, o obilježjima čitanja i pisanja u školskom razdoblju kao i
posebnostima čitanja i pisanja u odrasloj dobi. Objašnjava moguće razloge nastanka teškoća u ovim vještinama
te posebno određuje pojam disleksije u kontekstu medicinskog i edukacijskog pristupa. Upoznaje studente s temeljnim obilježjima disleksije,
posebno s aspekta problema koje donosi u odnosu na učenje i akademsko napredovanje. Daje osvrt na pristupe
vrste programa i načine školovanja unutar hrvatskoga sustava odgoja i obrazovanja, s
postupcima prilagodbe u slučajevima disleksije te načine njihove evaluacije. Određuje ulogu logopeda i postupke u oblikovanju intervencijskih
aktivnosti kao i u radu stručnoga tima. Upoznaje studente s poznatim tretmanima, odnosno terapijskim postupcima u svrhu kritičke primjene istih.
Pojašnjava mogućnosti individualnog i grupnog rada te pružanja podrške u svim aspektima za osobe s disleksijom.
Upoznaje studente s mogućim posljedicama neotkrivenih oblika teškoća čitanja i pisanja kao i disleksije.

Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (4 10 ishoda učenja):
Nakon odslušanog i položenog predmeta (na temelju ishoda učenja) studenti će moći:
opisati obilježja rane pismenosti kod djeteta urednog razvoja i odstupanja u domeni najvažnijih izdvojenih pokazatelja;
prepoznati znakove rizika za nastanak teškoća u vještinama čitanja i pisanja, odnosno manifestaciju disleksije i disgrafije u ranoj dobi
nabrojati i opisati kriterije za određivanje obilježja početnog čitanja i pisanja, čitanja i pisanja do automatizacije ovih procesa kao i
kriterije kojima određujemo obilježja automatiziranih vještina
prepoznati i opisati odstupanja na razini tehnike i razumijevanja
definirati osobitosti disleksije
usporediti i protumačiti značaj jezičnih sastavnica za pojedine aspekte čitanja i pisanja, odnosno disleksije i disgrafije
protumačiti i prikazati značaj disleksije za učenje i akademsko napredovanje
definirati moguće razloge nastanka disleksije
dati smjernice za načine prilagodbe u obrazovnom procesu i učenju osoba s disleksijom temeljem poznavanja zakonskih odrednica za ostvarivanje prava na prilagodbe
pratiti i bilježiti tijek intervencije i ishode učenja temeljem prilagodbi u oblicima individualiziranog ili prilagođenog programa;
opisati i primijeniti vještine individualnog ili grupnog rada u intervenciji, kao i vještine timskoga rada;
definirati i primijeniti etička načela.

Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave:
Teme:
Određenje čitanja i pisanja: od povijesnoga pregleda najvažnijih odrednica do suvremenih shvaćanja procesa
Veza jezika, govora, čitanja i pisanja
Predvještine čitanja i pisanja rana pismenost
Jezik i rana pismenost: uloga jezičnih sastavnica u odnosu na čitanje i pisanje
Početno čitanje i pisanje metode obilježja urednog i odstupajućeg usvajanja
Čitanje: modeli i objašnjenja
Disleksija: povijest i terminologija područja
Određenja disleksije i učestalost
Obilježja disleksije prema dobi i drugim odrednicama
Teorije uzroka genetske teorije
Teorije uzroka neurobiološke teorije
Teorije uzroka kognitivne teorije
Uloga okolinskih čimbenika
Terapija tretman disleksije: postupci
Terapija tretman disleksije: suvremene metode
Osobitosti pristupa u školskom radu

Ocjenjivanje i vrednovanje rada studenata tijekom nastave i na završnom ispitu:
Na svim oblicima nastave bilježi se prisutnost. Studenti koji izostanu više od dozvoljenog ne mogu ostvariti pravo na potpis.
Završni ispit uključuje provjeru osnovnih znanja (osnovni pojmovi, temeljna zaključivanja) i provjeru onih znanja koja se temelje na osnovnima, a koja uključuju i poznavanje i razumijevanje pročitane literature te rješavanje problema temeljem ovih spoznaja.
Ishodi učenja:
  1. Objasniti neuro-fiziološke i socio-kognitivne temelje komunikacije, jezika, čitanja i pisanja.
  2. Opisati uredan komunikacijski i jezično-govorni razvoj te usvojenost predvještina i vještina čitanja i pisanja.
  3. Opisati djelovanje rizičnih čimbenika za nastanak odstupanja u jeziku, čitanju, pisanju.
  4. Provesti probir u području jezika, čitanja, pisanja.
  5. Objasniti osobitosti nastavnog procesa u poučavanju djece s teškoćama u čitanju i pisanju i djece s disleksijom i disgrafijom.
  6. Nabrojati i opisati kriterije za određivanje obilježja i odstupanja od početnog čitanja i pisanja, čitanja i pisanja do automatizacije ovih procesa kao i automatiziranih vještina čitanja i pisanja na razini tehnike, razumijevanja i tečnosti uvažavajući moguće uzroke odstupanja.
  7. Definirati osobitosti disleksije i disgrafije te usporediti i protumačiti značaj jezičnih sastavnica za pojedine aspekte čitanja i pisanja i primijeniti ih za izradu intervencijskih postupaka
  8. Planirati, provesti i pratiti učinke intervencijskih postupaka u domeni logopedske djelatnosti u području čitanja i pisanja, odnosno disleksije i disgrafije u skladu s etičkim načelima.
Literatura:
5. semestar
Obavezni predmet - Redovni studij - Logopedija
Termini konzultacija:

Poremećaji čitanja i pisanja I