ERF
search
accessibility

Neurorazvojni jezični poremećaji

Šifra: 130839
ECTS: 4.0
Nositelji: prof. dr. sc. Tatjana Prizl-Jakovac
doc. dr. sc. Blaženka Brozović
Izvođači: doc. dr. sc. Blaženka Brozović - Vježbe u praktikumu
prof. dr. sc. Tatjana Prizl-Jakovac - Vježbe u praktikumu

doc. dr. sc. Blaženka Brozović - Auditorne vježbe
prof. dr. sc. Tatjana Prizl-Jakovac - Auditorne vježbe
Prijava ispita: Studomat
Opterećenje:
Vrsta nastaveUkupno
Predavanja 15
Metodičke vježbe 15
Vježbe iz stranog jezika 15
Vježbe rekreacije 15
Kliničke vježbe 15
Vježbe u praktikumu 15
Diskusijske skupine 15
Auditorne vježbe 15
Laboratorijske vježbe 15
Lektorske vježbe 15
Vježbe tjelesnog odgoja 15
Metodičke vježbe 15
Vježbe iz stranog jezika 15
Vježbe rekreacije 15
Kliničke vježbe 15
Vježbe u praktikumu 15
Diskusijske skupine 15
Auditorne vježbe 15
Laboratorijske vježbe 15
Lektorske vježbe 15
Vježbe tjelesnog odgoja 15
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
Ciljevi predmeta
Cilj ovoga predmeta je upoznavanje sa spoznajama o etiologiji i fenomenologiji atipičnoga jezičnoga razvoja
uslijed različitih negativnih neurorazvojnih čimbenika.
Istaknute su posebnosti simptomatologije, logopedske dijagnostike i terapije jezičnih
poremećaja dječje dobi nastalih uslijed neurorazvojnih poremećaja poput različitih vidova ranoga oštećenja mozga i
različitih sindroma nastalih uslijed narušenoga razvoja mozga.
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (4-10 ishoda učenja)
Razumjeti i služiti se odabranom stručnom terminologijom iz područja perinatologije, opstetricije i neuropedijatrije.
Objasniti i nabrojiti temeljna obilježja urednog embrionalnog razvoja, fetalnog razvoja i razvoja mozga.
Provesti temeljito prikupljanje anamnestičkih podataka i prepoznati različite neurorizične čimbenike za nastanak jezičnih teškoća.
Nabrojiti i opisati neurorazvojna odstupanja koja mogu voditi nastanku jezičnih teškoća.
Opisati i objasniti simptomatologiju dječjih stečenih afazija.
Definirati i opisati utjecaj epileptogenih promjena i antiepileptičke terapije na jezik i jezičnu obradu.
Razlikovati, definirati i opisati etiologiju i simptomatologiju različitih neurorazvojnih sindroma i malformacija te njihov utjecaj na usvajanje jezika.
Analizirati prikupljene podatke i na temelju njih planirati opće i posebne postupke logopedske terapije.
Na temelju razvojnoga obrasca planirati terapijske postupke u radu s djecom s višestrukim neurorazvojnim oštećenjima.
Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave
Neurorazvojne teškoće (terminologija, etiologija i patogeneza različitih tipova neurorazvojnih teškoća). Neurorazvojni rizični čimbenici.
Embrionalni i fetalni razvoj. Razvoj mozga.
Rani neurološki razvoj djeteta i znakovi koji upućuju na postojanje odstupanja. Metode procjene strukture i funkcije mozga u novorođenčadi i djece.
Utjecaj prematuriteta i intrauterinog zastoja rasta (IUZR) na opći razvojni ishod i na usvajanje jezika.
Novorođenčad u jedinici intenzivne njege (NICU) - utjecaj intubacije, traheotomije i hranjenja sondom na jezično-govorni razvoj.
Perinatalno oštećenje mozga (etiologija i tipovi).
Razvojni ishodi u djece s ranim perinatalnim oštećenjem mozga (komunikacija, jezik, opći spoznajni razvoj).
I Kolokvij
Hemisferektomija. Razvojna plastičnost mozga.
Utjecaj epilepsije i epileptičkih sindroma na jezično-govorni i opći razvojni ishod.
Neurorazvojni sindromi. Utjecaj neurorazvojnih malformacija i tumora mozga na usvajanje jezika i na nastanak jezičnih teškoća.
Traumatsko oštećenje mozga u djece.
Dječje stečene afazije.
Izazovi rane logopedske dijagnostike u male djece (0-3 godine) s višestrukim neurorazvojnim oštećenjima.
II Kolokvij
Ocjenjivanje i vrednovanje rada studenata tijekom nastave i na završnom ispitu Temeljem uspjeha na dva kolokvija predlaže se završna ocjena (2-5).
Studenti koji nisu postigli minimalan broj bodova na kolokviju obavezni su pristupiti usmenom ispitu.
Svi studenti prema vlastitoj želji mogu izaći na usmeni ispit u predviđenim rokovima.
Ishodi učenja:
  1. Objasniti neuro-fiziološke i socio-kognitivne temelje komunikacije, jezika, čitanja i pisanja.
  2. Opisati djelovanje rizičnih čimbenika za nastanak odstupanja u slušanju, komunikaciji, jeziku, glasu, govoru, čitanju, pisanju, hranjenju i gutanju.
  3. Opisati složene komunikacijske potrebe kod osoba s intelektualnim teškoćama, osoba s poremećajem iz autističnog spektra i osoba s motoričkim poremećajima, senzoričkim poremećajima i poremećajima u ponašanju.
  4. Provesti probir u području slušanja, komunikacije, jezika, glasa, govora, čitanja, pisanja, hranjenja i gutanja.
Literatura:
  1. Rani komunikacijski i jezični razvoj djece s prenatalnim i perinatalnim moždanim lezijama, , Brozović, B., Doktorska disertacija. Zagreb, 2012.
  2. Orotracheal intubation in the NICU and expressive language outcomes at 24-30 months, Journal of Medical Speech-Language Pathology, 16(3), Capilouto, G.J, , 2008.
  3. Jezični razvoj u djece s ranim žarišnim mozgovnim oštećenjem. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, , Cepanec, M., , 2004.
  4. Neurologija za stomatologe, , Demarin, V., Trkanjec, Z., , 2008.
  5. Morfogeneza i histogeneza središnjeg živčanog sustava i procesi razvojnog preustrojstva, , Kostović, I., Judaš, M., , 2008.
  6. Rana plastičnost mozga i kognitivni razvoj, , Kostović Srzentić, M., , 2008.
  7. Corpus callosum thinning and specific neurocognitive deficits: a case study of perinatal brain lesion. Cognitie Creier Comportament. Developmental Cognitive Neuroscience, , Kostović Srzentić, M., Brozović, B., Radoš, M., Gojmerac, T., , 2005.
  8. Predjezična i rana jezična komunikacija: obilježja prijelaznog stadija u djece s perinatalnim oštećenjem mozga. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, , Ljubešić, M., Cepanec, M., Ivšac, J., Šimleša, S., , 2009.
  9. Rani neurološki razvoj djeteta, , Mejaški-Bošnjak, V., , 2008.
  10. Dijagnostički pristup ranom otkrivanju neurorazvojnih odstupanja. Paediatria Croatica, , Mejaški-Bošnjak, V., , 2007.
  11. Congenital cytomegalovirus infection: a common cause of childhood disability. Developmental medicine and child neurology, , Mejaški Bošnjak, V, , 2008.
  12. Registar rizične djece, , Modrušan Mozetič, Z., , 2004.
  13. Ultrazvuk mozga novorođenčeta, , Polak Babić, J., , 2004.
  14. Reorganization of the developing human brain following periventricular white matter lesions. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, , Staudt, M., , 2007.
4. semestar
Obavezni predmet - Redovni studij - Logopedija
Termini konzultacija:

Neurorazvojni jezični poremećaji