ERF
search
accessibility

Neurorazvojni jezični poremećaji

Šifra: 130839
ECTS: 4.0
Nositelji: prof. dr. sc. Tatjana Prizl-Jakovac
doc. dr. sc. Blaženka Brozović
Izvođači: doc. dr. sc. Blaženka Brozović - Vježbe u praktikumu
Kelly Mabry - Vježbe u praktikumu
prof. dr. sc. Tatjana Prizl-Jakovac - Vježbe u praktikumu

Kelly Mabry - Predavanja

doc. dr. sc. Blaženka Brozović - Auditorne vježbe
Kelly Mabry - Auditorne vježbe
prof. dr. sc. Tatjana Prizl-Jakovac - Auditorne vježbe
Prijava ispita: Studomat
Opterećenje:

1. komponenta

Vrsta nastaveUkupno
Predavanja 15
Auditorne vježbe 15
Vježbe u praktikumu 15
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
Ciljevi predmeta
Cilj ovoga predmeta je upoznavanje sa spoznajama o etiologiji i fenomenologiji atipičnoga jezičnoga razvoja
uslijed različitih negativnih neurorazvojnih čimbenika.
Istaknute su posebnosti simptomatologije, logopedske dijagnostike i terapije jezičnih
poremećaja dječje dobi nastalih uslijed neurorazvojnih poremećaja poput različitih vidova ranoga oštećenja mozga i
različitih sindroma nastalih uslijed narušenoga razvoja mozga.
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (4-10 ishoda učenja)
Razumjeti i služiti se odabranom stručnom terminologijom iz područja perinatologije, opstetricije i neuropedijatrije.
Objasniti i nabrojiti temeljna obilježja urednog embrionalnog razvoja, fetalnog razvoja i razvoja mozga.
Provesti temeljito prikupljanje anamnestičkih podataka i prepoznati različite neurorizične čimbenike za nastanak jezičnih teškoća.
Nabrojiti i opisati neurorazvojna odstupanja koja mogu voditi nastanku jezičnih teškoća.
Opisati i objasniti simptomatologiju dječjih stečenih afazija.
Definirati i opisati utjecaj epileptogenih promjena i antiepileptičke terapije na jezik i jezičnu obradu.
Razlikovati, definirati i opisati etiologiju i simptomatologiju različitih neurorazvojnih sindroma i malformacija te njihov utjecaj na usvajanje jezika.
Analizirati prikupljene podatke i na temelju njih planirati opće i posebne postupke logopedske terapije.
Na temelju razvojnoga obrasca planirati terapijske postupke u radu s djecom s višestrukim neurorazvojnim oštećenjima.
Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave
Neurorazvojne teškoće (terminologija, etiologija i patogeneza različitih tipova neurorazvojnih teškoća). Neurorazvojni rizični čimbenici.
Embrionalni i fetalni razvoj. Razvoj mozga.
Rani neurološki razvoj djeteta i znakovi koji upućuju na postojanje odstupanja. Metode procjene strukture i funkcije mozga u novorođenčadi i djece.
Utjecaj prematuriteta i intrauterinog zastoja rasta (IUZR) na opći razvojni ishod i na usvajanje jezika.
Novorođenčad u jedinici intenzivne njege (NICU) - utjecaj intubacije, traheotomije i hranjenja sondom na jezično-govorni razvoj.
Perinatalno oštećenje mozga (etiologija i tipovi).
Razvojni ishodi u djece s ranim perinatalnim oštećenjem mozga (komunikacija, jezik, opći spoznajni razvoj).
I Kolokvij
Hemisferektomija. Razvojna plastičnost mozga.
Utjecaj epilepsije i epileptičkih sindroma na jezično-govorni i opći razvojni ishod.
Neurorazvojni sindromi. Utjecaj neurorazvojnih malformacija i tumora mozga na usvajanje jezika i na nastanak jezičnih teškoća.
Traumatsko oštećenje mozga u djece.
Dječje stečene afazije.
Izazovi rane logopedske dijagnostike u male djece (0-3 godine) s višestrukim neurorazvojnim oštećenjima.
II Kolokvij
Ocjenjivanje i vrednovanje rada studenata tijekom nastave i na završnom ispitu Temeljem uspjeha na dva kolokvija predlaže se završna ocjena (2-5).
Studenti koji nisu postigli minimalan broj bodova na kolokviju obavezni su pristupiti usmenom ispitu.
Svi studenti prema vlastitoj želji mogu izaći na usmeni ispit u predviđenim rokovima.
Ishodi učenja:
Literatura:
  1. Rani komunikacijski i jezični razvoj djece s prenatalnim i perinatalnim moždanim lezijama, , Brozović, B., Doktorska disertacija. Zagreb, 2012.
  2. Orotracheal intubation in the NICU and expressive language outcomes at 24-30 months, Journal of Medical Speech-Language Pathology, 16(3), Capilouto, G.J, , 2008.
  3. Jezični razvoj u djece s ranim žarišnim mozgovnim oštećenjem. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, , Cepanec, M., , 2004.
  4. Neurologija za stomatologe, , Demarin, V., Trkanjec, Z., , 2008.
  5. Morfogeneza i histogeneza središnjeg živčanog sustava i procesi razvojnog preustrojstva, , Kostović, I., Judaš, M., , 2008.
  6. Rana plastičnost mozga i kognitivni razvoj, , Kostović Srzentić, M., , 2008.
  7. Corpus callosum thinning and specific neurocognitive deficits: a case study of perinatal brain lesion. Cognitie Creier Comportament. Developmental Cognitive Neuroscience, , Kostović Srzentić, M., Brozović, B., Radoš, M., Gojmerac, T., , 2005.
  8. Predjezična i rana jezična komunikacija: obilježja prijelaznog stadija u djece s perinatalnim oštećenjem mozga. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, , Ljubešić, M., Cepanec, M., Ivšac, J., Šimleša, S., , 2009.
  9. Rani neurološki razvoj djeteta, , Mejaški-Bošnjak, V., , 2008.
  10. Dijagnostički pristup ranom otkrivanju neurorazvojnih odstupanja. Paediatria Croatica, , Mejaški-Bošnjak, V., , 2007.
  11. Congenital cytomegalovirus infection: a common cause of childhood disability. Developmental medicine and child neurology, , Mejaški Bošnjak, V, , 2008.
  12. Registar rizične djece, , Modrušan Mozetič, Z., , 2004.
  13. Ultrazvuk mozga novorođenčeta, , Polak Babić, J., , 2004.
  14. Reorganization of the developing human brain following periventricular white matter lesions. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, , Staudt, M., , 2007.
4. semestar
Obavezni predmet - Redovni studij - Logopedija
Termini konzultacija:

Neurorazvojni jezični poremećaji