ERF
search
accessibility

Brailleovo pismo

Šifra: 131032
ECTS: 3.0
Nositelji: prof. dr. sc. Tina Runjić
Izvođači: pred. Vlatka Anić - Predavanja
pred. Matea Luburić - Predavanja

pred. Vlatka Anić - Metodičke vježbe
pred. Matea Luburić - Metodičke vježbe
prof. dr. sc. Tina Runjić - Metodičke vježbe
Prijava ispita: Studomat
Opterećenje:
Vrsta nastaveUkupno
Predavanja 15
Metodičke vježbe 30
Vježbe iz stranog jezika 30
Vježbe rekreacije 30
Kliničke vježbe 30
Vježbe u praktikumu 30
Diskusijske skupine 30
Auditorne vježbe 30
Laboratorijske vježbe 30
Lektorske vježbe 30
Vježbe tjelesnog odgoja 30
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
Ciljevi predmeta
Stjecanje znanja o procesima učenja čitanja i pisanja slijepih osoba te odgovarajućim metodama, postupcima i pomagalima koja se koriste u učenju Braillevog pisma.
Usvajanje sistema znakova Braillevog pisma.
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (4 - 10 ishoda učenja)
Opisati specifičnosti, karakteristike i razvoj Brailleovog pisma.
Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave
Razvoj pisma i pismenosti (1P)
Razvoj Braillevog pisma (1P)
Karakterstike i specifičnosti grafema Braillevog pisma (1P + 30 V)
Čitanje i razumijevanje pročitanog (proces čitanja, vrste čitanja) (1P)
Pisanje i učenje pisanja (proces pisanja, vrste pisanja) (1P)
Metode u nastavi početnog čitanja i pisanja (1P)
Spremnost i procjena spremnosti slijepe djece za čitanje i pisanje Braillevog pisma (3P)
Specifičnosti procesa čitanja i pisanja slijepe djece (1P)
Početno čitanje i pisanje Braillevog pisma (2P)
Uvježbavanje čitanja i pisanja Braillevog pisma (2P)
Ocjenjivanje i vrednovanje rada studenata tijekom nastave i na završnom ispitu
Tijekom nastave studenti će dobivati zadatke za samostalni rad, čije će se odrađivanje redovito provjeravati i vrednovati.
Studenti su u posljednjem terminu nastave dužni pristupiti kolokviju.
Uredno ispunjene sve obaveze (ispunjeni svi samostalni zadaci te položen kolokvij) uvjet su pristupanju pismenom ispitu.
Ishodi učenja:
  1. Razlikovati značajke urednog razvoja djece, mladih i odraslih u odnosu na značajke razvoja djece, mladih i odraslih s oštećenjima vida, s motoričkim poremećajima, s kroničnim bolestima, s intelektualnim teškoćama, s teškoćama učenja, s deficitom pažnje i hiperaktivnim poremećajem, s poremećajima iz autističnog spektra, s višestrukim teškoćama i s drugim razvojnim i stečenim teškoćama funkcioniranja različitih uzroka (u daljnjem tekstu: djeca s teškoćama u razvoju i osobe s invaliditetom)
  2. Zagovarati potrebe i prava djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom u području socijalne zaštite, zdravstvene zaštite, odgoja i obrazovanja, profesionalne rehabilitacije i zapošljavanja te neovisnog življenja u zajednici
  3. Procijeniti etičke izazove u struci i zastupati profesionalna i etička načela
  4. Primjenjivati profesionalnu terminologiju u skladu sa suvremenim konceptima u području edukacijske-rehabilitacije
  5. Objasniti osnovne metodološke postupke i znanstvenu utemeljenost edukacijsko-rehabilitacijskog područja
  6. Primjenjivati vještine aktivnog učenja i kritičkog mišljenja
  7. Objasniti stupnjeve potreba za podrškom djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom, u skladu sa značajkama njihovog funkcioniranja
  8. Opisati elemente edukacijsko-rehabilitacijskog procesa (rano otkrivanje/probir, procjena, planiranje, provedba, evaluacija) u radu s djecom s teškoćama u razvoju i osobama s invaliditetom te osobama iz njihova životnog okruženja (obitelj, skrbnici, vršnjaci, partneri, sustanari, suradnici)
  9. Objasniti različite modele i programe u zajednici utemeljene edukacije i rehabilitacije za djecu s teškoćama u razvoju i osobe s invaliditetom
  10. Provesti, uz superviziju, edukacijsko-rehabilitacijsku procjenu razina motoričkog, senzornog, spoznajnog, emocionalnog i socijalnog funkcioniranja djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom te procjenu značajki njihova životnog okruženja (obitelj, škola, vršnjaci, stanovanje, zapošljavanje, itd.)
  11. Provesti, uz superviziju, edukacijsko-rehabilitacijske programe i postupke u cilju unapređenja funkcionalnog razvoja (sposobnosti, znanja i vještina), zadovoljavanja individualnih potreba i ostvarenja kvalitete življenja djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom
  12. Provesti, uz superviziju, evaluaciju edukacijsko-rehabilitacijskih programa i postupaka
  13. Objasniti osnove transdisciplinarne profesionalne suradnje i ulogu edukacijskog rehabilitatora u sustavima odgoja i obrazovanja, profesionalne rehabilitacije i zapošljavanja, socijalne skrbi i zdravstva
  14. Analizirati stanja i potrebe za osiguravanjem pristupačnosti socijalne skrbi, zdravstva, odgoja i obrazovanja, profesionalne rehabilitacije i zapošljavanja, radi izjednačavanja mogućnosti i socijalnog uključivanja djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom
Literatura:
  1. Čitanje i pisanje Brajevog pisma, , Jablan, B., Beograd, 2010.
  2. Motorne i taktilne funkcije kod slepe dece, Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, , Jablan, B., Beograd, 2007.
  3. Foundations of Braille Literacy, , Rex, E.J.; Koenig, A.J.; Wormsley, D.P.; Baker, R.L., AFB Press, 1995.
  4. Teaching braille reading to students with low vision, Journal of Visual Impairment and Blindness, , Holbrook, M.C., Koenig, A.J., , 1992.
  5. Postraumatski stresni poremećaj u slijepih i slabovidnih invalida Domoviskog rata i njegove implikacije na neke aspekte rehabilitacije, , Runjić, T., Zagreb, 2001.
  6. Patterns: The primary braille readnig program, Louisville, KY: American Printing House for the Blind, , Caton, H., Pester, E., Bradley, E.J., , 1982.
  7. Patterns prebraille program, , Caton, H., Pester, E., Bradley, E.J., , 1987.
  8. The effect of Orientation on Braille Recognition in Persons Who Are Sighted and Blind, Journal of Visual Impairment and Blindnes, , Heller, M. A., Calcaterra, J. A, Green, S., DeLima, F. J., , 1999.
  9. The Development of a Scale to Facilitate Reading Mode Decisions, Journal of Visual Impairment and Blindnes, , Sharpe, M., McNear, D., Bosma, J, , 1995.
4. semestar
Obavezni predmet - Redovni studij - Rehabilitacija
Termini konzultacija:

Brailleovo pismo