ERF
search
accessibility

Poremećaji čitanja i pisanja I

Šifra: 39440
ECTS: 5.0
Nositelji: prof. dr. sc. Mirjana Lenček
Izvođači: prof. dr. sc. Mirjana Lenček - Kliničke vježbe
Prijava ispita: Studomat
Opterećenje:
Vrsta nastaveUkupno
Predavanja 30
Metodičke vježbe 30
Vježbe iz stranog jezika 30
Vježbe rekreacije 30
Kliničke vježbe 30
Vježbe u praktikumu 30
Diskusijske skupine 30
Auditorne vježbe 30
Laboratorijske vježbe 30
Lektorske vježbe 30
Vježbe tjelesnog odgoja 30
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
Ciljevi predmeta:
Predmetdaje osnovna teorijska znanja o čitanju kao jezičnoj djelatnosti i o pismu u odnosu na osobitosti koje ovaj sustav veže uz jezik.
Upoznaje studente s preduvjetima usvajanja vještina čitanja i pisanja ranoj pismenosti, o obilježjima čitanja i pisanja u školskom razdoblju kao i
posebnostima čitanja i pisanja u odrasloj dobi.
Objašnjava moguće razloge nastanka teškoća u ovim vještinama
te posebno određuje pojam disleksije u kontekstu medicinskog i edukacijskog pristupa. Upoznaje studente s temeljnim obilježjima disleksije,
posebno s aspekta problema koje donosi u odnosu na učenje i akademsko napredovanje. Daje osvrt na pristupe
vrste programa i načine školovanja unutar hrvatskoga sustava odgoja i obrazovanja, s
postupcimaprilagodbe u slučajevima disleksije te načine njihove evaluacije. Određuje ulogu logopeda i postupke u oblikovanju intervencijskih
aktivnosti kao i u radu stručnoga tima. Upoznaje studente s poznatim tretmanima, odnosno terapijskim postupcima u svrhu kritičke primjene istih.
Pojašnjava mogućnosti individualnog i grupnog rada te pružanja podrške u svim aspektima za osobe s disleksijom.
Upoznaje studente s mogućim posljedicama neotkrivenih oblika teškoća čitanja i pisanja kao i disleksije.

Očekivani ishodi učenja na razini predmeta (4 10 ishoda učenja):
Nakon odslušanog i položenog predmeta (na temelju ishoda učenja) studenti će moći:
opisati obilježja rane pismenosti kod djeteta urednog razvoja i odstupanja u domeni najvažnijih izdvojenih pokazatelja;
prepoznati znakove rizika za nastanak teškoća u vještinama čitanja i pisanja, odnosno manifestaciju disleksije i disgrafije u ranoj dobi
nabrojati i opisati kriterije za određivanje obilježja početnog čitanja i pisanja, čitanja i pisanja do automatizacije ovih procesa kao i
kriterije kojima određujemo obilježja automatiziranih vještina
prepoznati i opisati odstupanja na razini tehnike i razumijevanja
definirati osobitosti disleksije
usporediti i protumačiti značaj jezičnih sastavnica za pojedine aspekte čitanja i pisanja, odnosno disleksije i disgrafije
protumačiti i prikazati značaj disleksije za učenje i akademsko napredovanje
definirati moguće razloge nastanka disleksije
dati smjernice za načine prilagodbe u obrazovnom procesu i učenju osoba s
disleksijom temeljem poznavanja zakonskih odrednica za ostvarivanje prava na prilagodbe
pratiti i bilježiti tijek intervencije i ishode učenja temeljem prilagodbi u oblicima individualiziranog ili prilagođenog programa;
opisati i primijeniti vještine individualnog ili grupnog rada u intervenciji, kao i vještine timskoga rada;
definirati i primijeniti etička načela.

Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave:
Teme:
Određenje čitanja i pisanja: od povijesnoga pregleda najvažnijih odrednica do suvremenih shvaćanja procesa
Veza jezika, govora, čitanja i pisanja
Predvještine čitanja i pisanja rana pismenost
Jezik i rana pismenost: uloga jezičnih sastavnica u odnosu na čitanje i pisanje
Početno čitanje i pisanje metode obilježja urednog i odstupajućeg usvajanja
Čitanje: modeli i objašnjenja
Disleksija: povijest i terminologija područja
Određenja disleksije i učestalost
Obilježja disleksije prema dobi i drugim odrednicama
Teorije uzroka genetske teorije
Teorije uzroka neurobiološke teorije
Teorije uzroka kognitivne teorije
Uloga okolinskih čimbenika
Terapija tretman disleksije: postupci
Terapija tretman disleksije: suvremene metode
Osobitosti pristupa u školskom radu

Ocjenjivanje i vrednovanje rada studenata tijekom nastave i na završnom ispitu:
Na svim oblicima nastave bilježi se prisutnost. Studenti koji izostanu više od dozvoljenog ne mogu ostvariti pravo na potpis.
Završni ispit uključuje provjeru osnovnih znanja (osnovni pojmovi, temeljna zaključivanja) i provjeru onih znanja koja se temelje na osnovnima, a koja uključuju i poznavanje i razumijevanje pročitane literature te rješavanje problema temeljem ovih spoznaja.
Ishodi učenja:
  1. Evaluirati učinke edukacijsko-rehabilitacijskih programa i postupaka
  2. Analizirati sustave i modele podrške u zajednici i odabrati primjerene individualnim potrebama djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom
  3. Prevenirati razvoj sekundarnih teškoća i socijalne isključenosti djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom
  4. Primijeniti primjerene metodološke postupke u znanstvenom radu
Literatura:
  1. Fonološke vještine i fonološko pamćenje: neke razlike između djece urednoga jezičnoga razvoja, djece s perinatalnim oštećenjem mozga i djece s posebnim jezičnim teškoćama kao temeljni prediktor čitanja, , Ivšac Pavliša, J.; Lenček, M., , 2011.
  2. Diskriminativna vrijednost nekih jezičnih zadataka za teškoće čitanja, , Lenček, M., , 1994.
  3. Dyslexiain Croatian, , Lenček, M.; Anđel, M., , 2011.
  4. Relations Among Speech, Language and Reading Disorders, , Pennington, Bruce F.; Bishop, D. V. M., , 2009.
  5. Seminar: Developmental Dyslexia, , Peterson, R. L.; Pennington, B. F., Lancet, 2012.
  6. Visualstressanddyslexia. In: Reid, , Singleton, C., , 2009.
  7. Language Development, Literacy Skills, , Torppa, M.; Lyytinen, P.; Erskine, J.; Eklund, K.; Lyytinen, H., , 2010.
  8. Uloga nastavnika u otkrivanju učenika s teškoćama čitanja, , Vancaš, M., , 1999.
  9. Kamen Sizifa slovo dislektičara; određenje disleksije, , Vancaš, M.; Jeličić, A., , 2003.
  10. Kad kraljevna piše kraljeviću, , Čudina-Obradović, M., POU, Zagreb, 2002.
  11. Vizualna diskriminacija simbola i vještina čitanja, vol 1, Pašiček, Lj.; Lenček, M., , 1995.
  12. Dimensions of Dyslexia, Assessment, Teachingandthe Curriculum. Moray HouseP ublications. Edinburgh., Reid, G., , 2000.
  13. The Origin of Dyslexia: The Asynchrony Phenomenon, , Breznitz, Z., London, 2008.
  14. Early Language Impair mentsand Developmental Dyslexia, , Catts, H., , 1995.
  15. Dyslexia and foreign Language Learning. In: The SAGE Handbook of Dyslexia, , Dal, M., , 2008.
  16. ReadingIntervention: A Conventional and Successful Approach to Helping Dyslexic Children Acquire Literacy, , Hatcher, P. J., , 2003.
  17. Learning Disabilities, , Fletcher. J. M.; ReidLyon, G.; Fuchs, L.; Barnes, M. A., , 2004.
  18. Mathematics and Dyslexia, , Malmer, G., , 2000.
  19. Investigating Learning Deficits Associated with Dyslexia, , Pothos, E. M.; Kirk, J., , 2004.
  20. Specific Learning Difficulties, Learning Support Teracerandthe Impact of Changing Policy, , Riddell, Sh.; Brown, S.; Duffield, J., , 2000.
  21. Dyslexiain Context, , Talcott, J. B., , 2004.
  22. Early Language Development in Childrenwith a Genetic Risk of Dyslexia, , van Alpen, P. De Bree, E., Gerrits, E., de Jong, J., Wilsenach, Wijnen, F, , 2004.
  23. Znanje rječnika i vještina čitanja, , Vancaš, M., , 1996.
  24. Rediscovering Dyslexia: New Approaches for Identification and Classification, , Wagner, R. K., , 2008.
2. semestar
Edukacijska rehabilitacija, 2. semestar - Redovni studij - Edukacijska rehabilitacija
Edukacijska rehabilitacija, 2. semestar - Redovni studij - Edukacijska rehabilitacija
Edukacijska rehabilitacija, 2. semestar - Redovni studij - Edukacijska rehabilitacija

4. semestar
Edukacijska rehabilitacija, 2. semestar - Redovni studij - Edukacijska rehabilitacija
Edukacijska rehabilitacija, 2. semestar - Redovni studij - Edukacijska rehabilitacija
Edukacijska rehabilitacija, 2. semestar - Redovni studij - Edukacijska rehabilitacija
Termini konzultacija:

Poremećaji čitanja i pisanja I