ERF
search
accessibility

Kvalitativni pristupi u socijalnopedagoškim istraživanjima

Šifra: 87284
ECTS: 4.0
Nositelji: prof. dr. sc. Ivana Borić
Izvođači: prof. dr. sc. Ivana Borić - Auditorne vježbe
Prijava ispita: Studomat
Opterećenje:
Vrsta nastaveUkupno
Predavanja 30
Metodičke vježbe 30
Vježbe iz stranog jezika 30
Vježbe rekreacije 30
Kliničke vježbe 30
Vježbe u praktikumu 30
Diskusijske skupine 30
Auditorne vježbe 30
Laboratorijske vježbe 30
Lektorske vježbe 30
Vježbe tjelesnog odgoja 30
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
Ciljevi predmeta:
Razviti kompetencije kod studenata za razumijevanje i primjenu kvalitativne metodologije u socijalnopedagoškim istraživanjima

Očekivani ishodi učenja:
Po odslušanom i položenom kolegiju student/ica će moći:
- Nabrojati i opisati osnovna obilježja kvalitativne metodologije
- Kritički procijeniti razlike kvalitativne i kvantitativne metodologije
- Razumjeti i koristiti rezultate kvalitativnih istraživačkih studija
- Razumjeti specifičnu ulogu sudionika i istraživača u kvalitativnim istraživanjima
- Uspostaviti odnos sa sudionicima istraživanja
- Pokazati uvjerenje o poštivanju etičnosti u istraživanju
- Procijeniti i argumentirati razloge upotrebe određene metode/tehnike prikupljanja podataka u kvalitativnom istraživanju
- Planirati, organizirati i provesti istraživanje
- Interpretirati podatke i prezentirati rezultate dobivene istraživanjem
- Kritički ocijeniti svrhu i domet računalnih programa za obradu kvalitativnih podataka
- Razumjeti, obrazložiti i zastupati potrebu primjene kvalitativne metodologije u socijalnopedagoškim istraživanjima


Sadržaj i raspored rada / tema:

Datum/ termin Tema

P: Uvodno - Predstavljanje kolegija. Dogovor o načinu rada, obvezama, literaturi, ispitu.
P: Razgovor o dosadašnjim spoznajama studenata na temu kvalitativne metodologije. Sličnosti i razlike kvalitativne i kvantitativne metodologije. Razlozi bavljenja kvalitativnom metodologijom u socijalnopedagoškim istraživanjima.
V: Čitanje teksta i diskusija o razlikama kvalitativne i kvantitativne metodologije i specifičnostima kvalitativne metodologije (prema Protokolu).
Tekst: Koller-Trbović, N., Kalčić-Galeković, L. (2005): Pogled na vlastito djetinjstvo djece i mladih s poremećajima u ponašanju ili u riziku na razvoj poremećaja. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja. 41 (1). 3-17.
P i V - Načela i paradigme kvalitativne metodologije. Povijest i razvoj kvalitativne metodologije (izlaganje, ili rad u malim skupinama, domaće zadaće o načelima i paradigmama kvalitativne metodologije, povijesti i razvoju kvalitativne metodologije).
Rad u malim skupinama: Analiza teksta prema protokolu kritičkog čitanja i prezentacija ostalim grupama. Tekst: Haralambos, M., Holborn, M. (2002): Sociologija - teme i perspektive, Golden marketing, Zagreb (poglavlje 14) i Jeđud, I. (2008): Kvalitativni pristup u društvenim istraživanjima. U: Koller-Trbović, N., Žižak, A. (ur.): Kvalitativni pristup u društvenim znanostima. ERF, Zagreb. 13-37.
P: Paritcipativni pristup u istraživanjima: specifičnosti korisničke perspektive. Etička načela u kvalitativnim istraživanjima. Etički kodeks istraživanja s djecom. Spoznaje studenata o etičnosti u istraživanjima s djecom. Uloga sudionika i istraživača u kvalitativnim istraživanjima. Dosadašnja iskustva studenata u ulozi istraživača.
V: Rad u paru ili malim skupinama: Analiza Etičkog kodeksa u istraživanjima s djecom i analiza primjene etičkih načela u konkretnim istraživanjima temeljem Etičkog kodeksa (izabrani članci).
P: Nacrt i tijek kvalitativne metodologije te vrste uzoraka.
V: 2 grupe: Rad na primjerima različitih istraživanja u području socijalne pedagogije (rad u paru na Protokolu prema popisu iz preporučene literature).
P: Metode i tehnike prikupljanja podataka u kvalitativnim istraživanjima.
V: 2 grupe: Izrada predložaka za vođenje fokus grupe na određenu temu (rad u paru) te simulacija fokus grupe (u duplom krugu).
P: Obrada kvalitativnih podataka, vrste analize.
V: 2 grupe: Tematska analiza. Analiza sadržaja. Analiza medija.
P: Kvalitativna analiza. Predstavljanje nacrta kvalitativnih istraživanja dva diplomska rada.
V: Kvalitativna analiza intervjua te diskusija.
DZ - Razmisliti o mogućim projektnim temama
P i V: 2 grupe: Zajednički dogovor oko studentskih projekata te izrada nekoliko konkretnih nacrta istraživanja (osim prijedloga studenata biti će ponuđen i popis tema i područja istraživanja za potrebe studentskih projekata).
P, V, DZ: Vrijeme predviđeno za izradu studentskih projekata - pisanje nacrta istraživanja, priprema te provedba istraživanja i prikupljanja podataka. Individualna pomoć pri izradi studentskih projekata i interpretaciji podataka te pripremi prezentacije kroz konzultativnu nastavu.
P i V: 2 grupe: Prezentacija studentskih projekata i diskusija kroz teorijska pojašnjenja o kvalitativnoj metodologiji.
P i V: 2 grupe: Prezentacija studentskih projekata i diskusija kroz teorijska pojašnjenja o kvalitativnoj metodologiji.
P i V: 2 grupe: Prezentacija studentskih projekata i diskusija kroz teorijska pojašnjenja o kvalitativnoj metodologiji. Feedback na kolegij.

Upute za vježbe/dodatne aktivnosti:

Veći dio nastave odvijati će se na fakultetu kroz interakciju predavanja i vježbi, dok će jedan dio nastave, odnosno, obveza na kolegiju studenti/ce provesti u radu na vlastitim malim projektima u praksi (za vrijeme odvijanja redovne studentske prakse u studenom i prosincu), kao i kroz domaće zadaće. O konkretnim projektima, njihovom planiranju, pisanju nacrta, definiranju tijeka, sudionicima i sl., studenti/ce će dogovarati s profesorima prije odlaska na praksu. Kroz konzultativnu nastavu s profesorima studenti/ce će raditi na pripremi teme, pisanju nacrta, načinu prikupljanja podataka, analizi podataka i pripremi izvješća. Izlaganje nacrta projekta, metoda rada, rezultata te osobne refleksije studenata na cijeli proces istraživanja, održavati će se tijekom siječnja.
U dogovoru sa studentima održati će se kolokvij radi provjere usvojenog gradiva iz kolegija (teorija).
Ishodi učenja:
  1. Provesti na teoriji i znanstvenoj metodologiji utemeljeno istraživanje specifičnih obilježja populacije korisnika, okruženja i intervencija
  2. Poticati kreiranje javnih politika usmjerenih poboljšanju kvalitete življenja pojedinaca, grupa i zajednica
  3. Zastupati etičke principe i suvremene standarde struke
  4. Prezentirati rezultate znanstvenog istraživanja i stručnog djelovanja općoj i stručnoj javnosti
  5. Samoprocijeniti vlastite interpersonalne, generičke i profesionalne kompetencije i u skladu s time upravljati vlastitim profesionalnim razvojem
  6. Kritički ocijeniti ulogu i značaj istraživanja o obilježjima i učincima specifičnih intervencija za razvoj novih, na dokazima utemeljenih intervencija ili za unapređenje postojećih
  7. Evaluirati procese i učinke intervencija s pojedincima, grupama i zajednicama tijekom provedbe i po završetku intervencije te rezultate koristiti za unaprjeđenje intervencija
  8. Razviti na teoriji i znanstvenoj metodologiji utemeljeno istraživanje specifičnih obilježja populacije korisnika, okruženja i intervencija
Literatura:
  1. , 1. Ajduković, D. (2008): Odgovornost istraživača i valjanost kvalitativne metodologije. U: Koller-Trbović, N., Žižak, A. (ur.): Kvalitativni pristup u društvenim znanostima. ERF, Zgareb. 37-55.
    2. Ajduković, M., Kregar Orešković, K., Sladović Franz, B. (2008): Mogućnosti i izazovi kvalitativnog pristupa u istraživanju skrbi za djecu. U: Koller-Trbović, N., Žižak, A. (ur.): Kvalitativni pristup u društvenim znanostima. ERF, Zgareb. 119-153.
    3. Etički kodeks istraživanja s djecom (2003). Vijeće za djecu Vlade RH, Državni zavod za zaštitu obitelji, materinstva i mladeži, Zagreb.
    4. Haralambos, M., Holborn, M. (2002): Sociologija - teme i perspektive, Golden marketing, Zagreb (poglavlje 14).
    5. Jeđud, I. (2008): Kvalitativni pristup u društvenim istraživanjima. U: Koller-Trbović, N., Žižak, A. (ur.): Kvalitativni pristup u društvenim znanostima. ERF, Zagreb. 13-37.
    6. Jeđud, I. (2011): Modeli participacije i njihova refleksija u hrvatskoj praksi. Dijete i društvo. 31-43
    7. Koller-Trbović, N., Jeđud Borić, I., Žižak, A. (2011): Participacija djece u Dječjim vijećima u Hrvatskoj. Izvješće o rezultatima istraživanja provedenog u okviru pripreme Alternativnog izvještaja djece o stanju dječjih prava Hrvatskoj. http://www.savezdnd.hr/upload/sites/12/6106/files/alter_izvje__a_unicef_dj__prava/participacija_djece_u_djecjim_vijecima_izvjesce.pdf 43-53.
    8. Koller-Trbović, N. i Žižak, A. (2005): Participacija korisnika u procesu procjene potreba i planiranja intervencija: socijalnopedagoški pristup. Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb. 85-143.
    9. Milas, G. (2005): Istraživačke metode u psihologiji i drugim društvenim znanostima, Naklada Slap, Jastrebarsko. 571-613.
    10. Žižak, A. i sur. (2012): Što nam djeca govore o udomiteljstvu. UNICEF. 21-34, 138-142., , , .
  2. , 1. Berg, B.L. (2007): Qualitative Research Methods for the Social Sciences. Pearson International Edition. 384.
    2. Dekleva, B., Razpotnik, Š. (ur.) (2002): Čefurji so bili rojeni tu. Življenje mladih priseljencev druge generacije v Ljubljani. Pedagoška fakulteta v Ljubljani in Inštitut za kriminologijo pri Pravni fakultete v Ljubljani, Ljubljana.
    3. Forum: Qualitative Social Research. http://www.qualitative-research.net
    4. Jeđud, I. (2007): Percepcija djece i mladih rizičnog ponašanja o značaju vršnjaka- kvalitativni pristup. Kriminologija i socijalna integracija, 15., 2., 51-65.
    5. Jeđud, I. (2007): Alisa u zemlji čuda - kvalitativna metodologija i metoda utemeljene teorije. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 43., 2., 83-101.
    6. Jeđud, I. (2011): Doprinos perspektive korisnica Odgojnog doma Bedekovčina u razumijevanju rizičnosti kod djevojaka. Doktorska diseratcija. Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet.
    7. Jeđud-Borić, I., Koller-Trbović, N. (2012): Qualitative approach in social-pedagogical research and in education of social pedagogues. U: Heimgartner, A., Loch, U., Sting, S. (ur.): Empirische Forschung in der Sozialen Arbeit. Methoden und methodologische Herausforderungen. LIT Verlag GmbH & Co.KG, Wien. 39-53.
    8. Jeđud, I. i Lebedina-Manzoni, M. (2008): Doživljaj školskog (ne)uspjeha kod djece i mladih s poremećajima u ponašanju, Napredak, Br. 4., str. 403-425.
    9. Jeđud, I. i Marušić, D. (2005): Način života u obitelji- perspektiva djece i mladih. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 41, 2; 71-85.
    10. Kobolt, A. (2005): Učenici druge generacije doseljenika u osnovnoj školi. Dijete i društvo. 7 (1). 204-224.
    11. Koller-Trbović, N. (2009): Nezaposlenost u doživljaju i iskustvu nezaposlenih mladih u Hrvatskoj. Ljetopis socijalnog rada. 16 (1). 91-111.
    12. Koller-Trbović, N. (2011): Socijalni pedagozi o stanju i perspektivama socijalne pedagogije. U: Poldrugač, Z., Bouillet, D., Ricijaš, N. (ur.): Socijalna pedagogija - znanost, profesija i praksa u Hrvatskoj. Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb. 229-273.
    13. Koller-Trbović, N. (2012): Sudjelovanje djece u procesu procjene potreba i planiranja intervencija: socijalnopedagoški pristup. U: Vladović, S. (ur.): Zaštita prava i interesa djece s problemima u ponašanju. Pravobraniteljica za djecu RH. Zagreb. 63-79.
    14. Koller-Trbović, N., Kalčić-Galeković, L. (2005): Pogled na vlastito djetinjstvo djece i mladih s poremećajima u ponašanju ili u riziku na razvoj poremećaja. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja. 41 (1). 3-17.
    15. Koller-Trbović, N. i Žižak, A. (2005): Participacija korisnika u procesu procjene potreba i planiranja intervencija: socijalnopedagoški pristup. Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb.
    16. Koller-Trbović, N., Žižak, A. (2006): Samoiskaz djece i mladih s rizikom u obitelji i/ili ponašanju o doživljaju društvenih intervencija. Ljetopis Studijskog centra socijalnog rada. 13 (2). 231-271.
    17. Koller-Trbović, N., Žižak, A. (2006): Samoiskaz djece i mladih s rizikom u obitelji i/ili ponašanju o doživljaju društvenih intervencija. Ljetopis Studijskog centra socijalnog rada. 13 (2). 231-271.
    18. Koller-Trbović, N. i Žižak, A. (ur.) (2008): Kvalitativni pristup u društvenim znanostima, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb.
    19. Koller-Trbović, N., Žižak, A. (2012): Problemi u ponašanju djece i mladih i odgovori društva: višestruke perspective. Kriminologija i socijalna integracija. 20 (1). 49-63.
    20. Koller-Trbović, N., Žižak, A., Jeđud, I. (2009): Nezaposlenost i socijalna isključenost mladih u Hrvatskoj: perspektiva nezaposlenih mladih u riziku ili s poremećajima u ponašanju. Kriminologija & socijalna integracija. 17 (2). 87-105
    21. Koller-Trbović, N., Žižak, A., Novak, T. (2003): Kvalitativna analiza u socijalnopedagoškom dijagnosticiranju. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja. 39 (2). 189-203.
    22. Lebedina-Manzoni, M., Jeđud, I. (2008): Slika o sebi djece i mladih s poremećajima u ponašanju u procesu procjene potreba i planiranja tretmana, Socialna pedagogika, Ljubljana, 4.
    23. Lebedina-Manzoni, M., Jeđud, I., Novak, T. (2006): Doživljaj sebe u obitelji, Kriminologija i socijalna integracija, 15, 2, 25-37.
    24. Mayring, Ph. (1995): Qualitative Inhaltsanalyse. Deutscher Studien Verlag. Weinheim. 42-93.
    25. Mesec, B. (1989): Uvod v kvalitativno raziskovanje v socialnem delu. Visoka šola za socialno delo. Ljubljana.
    26. Pandit, N. R. (1996): The Creation of Theory: A Recent Application of the Grounded Theory Method. The Qualitative Report. 2 (4). www.nova.edu/ssss/QR
    27. Raboteg-Šarić, Z., Rogić, I. (2002): Daleki život, bliski rub. Državni zavod za zaštitu obitelji, materinstva i mladeži, Institut društvenih znanosti I. Pilar. 130-160, 240-298.
    28. Rapuš-Pavel, J., Kobolt. A. (2008): Iskustva s kvalitativnom analizom na području socijalnopedagoškog istraživanja. U: Koller-Trbović, N., Žižak, A. (ur.): Kvalitativni pristup u društvenim znanostima. ERF, Zgareb. 97-119.
    29. Sladović Franz, B. (2004): Odabir izvanobiteljskog smještaja djece ugroženog razvoja u obitelji. Ljetopis Studijskog centra socijalnog rada. 11 (2). 215-229.
    30. Sladović Franz, B. (2004): Mišljenje stručnjaka o izdvajanju djece iz obitelji: rezultati intervjua. Ljetopis Studijskog centra socijalnog rada. 11 (1). 115-131.
    31. Socialna pedagogika. Tematska številka: Socialnopedagoško razumevanje in ocenjevanje. 4 (4). 323-474.
    32. Uhlendorff, U. (1997): Socijalnopedagoške dijagnoze III. Prijevod za internu uporabu. Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb.
    33. Vogrinc, J. (2008): Kvalitativno raziskovanje na pedagoškem področju. Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta, Ljubljana. 228.
    34. Žižak, A. i Koller-Trbović, N. (2003): Sudjelovanje djeteta u procesu procjene potreba i planiranja intervencija. Dijete i društvo. 5 (1). 119-139.
    35. Žižak, A., Koller-Trbović, N. (2003): Samoevaluacija rada na projektu. U: Koller-Trbović, N., Cvjetko, B., Koren-Mrazović, M., Žižak, A., (ur.): Model izvansudske nagodbe u kaznenom postupku prema maloljetnicima i mlađim punoljetnicima. Ministarstvo rada i socijalne skrbi RH, Državno odvjetništvo RH, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb. 109-119.
    36. Žižak, A., Vučinić Knežević, M. (2004): Značaj djetetovog doživljaja i opisa roditelja u socijalnopedagoškom dijagnosticiranju. Ljetopis Studijskog centra socijalnog rada. 11 (2). 191-215.
    37. Žižak, A., Koller-Trbović, N., Jeđud, I. (2004): Poremećaji u ponašanju djece i mladih: perspektiva stručnjaka i perspektiva djece i mladih. U: Bašić, J., Koller-Trbović, N., Uzelac, S. (ur): Poremećaji u ponašanju i rizična ponašanja: pristupi i pojmovna određenja. Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb. 119-139.
    38. Žižak, A., Koller-Trbović, N., Jeđud, I. (2005): Samoiskaz djece i mladeži u riziku i/ili s poremećajima u ponašanju o budućnosti. Dijete i društvo. 7 (1). 117-138.
    39. Žižak, A., Koller-Trbović, N., Jeđud-Borić, I., Maurović, I., Mirosavljević, A., Ratkajec-Gašević, G. (2012): Što nam djeca govore o udomiteljstvu. UNICEF.
    40. Weingraf, T. (2001): Qualitative Research Interviewing. SAGE Publications, London, Thousand Oaks, New Delhi., , , .
3. semestar
Obvezni predmeti Socijalna pedagogija: Djeca i mladi, 3. semestar - Redovni studij - Socijalna pedagogija
Obavezni predmet - Redovni studij - Socijalna pedagogija
Termini konzultacija:

Kvalitativni pristupi u socijalnopedagoškim istraživanjima