ERF
search
accessibility

Inkluzivni pristup odnosu s vršnjacima

Šifra: 144662
ECTS: 5.0
Nositelji: prof. dr. sc. Anamarija Žic Ralić
Izvođači: prof. dr. sc. Anamarija Žic Ralić - Vježbe u praktikumu

prof. dr. sc. Anamarija Žic Ralić - Seminar
Prijava ispita: Studomat
Opterećenje:
Vrsta nastaveUkupno
Predavanja 30
Vježbe rekreacije 15
Lektorske vježbe 15
Vježbe tjelesnog odgoja 15
Vježbe iz stranog jezika 15
Kliničke vježbe 15
Vježbe u praktikumu 15
Metodičke vježbe 15
Diskusijske skupine 15
Laboratorijske vježbe 15
Auditorne vježbe 15
Seminar 15
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
Ciljevi predmeta:
Integriranje znanja i razumijevanja socijalne interakcije u vršnjačkom okruženju te razvoj sposobnosti i vještina rješavanja kompleksnih problema socijalne inkluzije djece s teškoćama u razvoju.

Očekivani ishodi učenja:
Student će po izvršenju obaveza moći:
- Analizirati utjecaj različitog ponašanja djeteta, vršnjaka, roditelja i školskog osoblja na uspostavljanje i održavanje socijalne interakcije među vršnjacima, u cilju pravovremenog djelovanja u sprečavanju razvoja sekundarnih teškoća i socijalne isključenosti djece s teškoćama u razvoju.
- Razlikovati obilježja vršnjačke interakcije djece s različitim teškoćama u razvoju, kao i vrsta odnosa među vršnjacima općenito, njihovih obilježja i uloge spola u odnosu s vršnjacima, u cilju unapređenja socijalne inkluzije djece s teškoćama u razvoju.
- Razumjeti ulogu kognitivnih vještina, ulogu obitelji i ulogu odgajatelja/učitelja za razvoj socijalne kompetencije u području odnosa s vršnjacima djece općenito i djece s teškoćama u razvoju, u cilju kreiranja strategija razvoja socijalne kompetencije u vršnjačkom okruženju.
- Analizirati rizike za pojavu vršnjačkog nasilja vezanog uz djecu općenito i djecu s različitim teškoćama u razvoju u cilju preventivnog djelovanja.
- Kreirati i primijeniti intervencije usmjerene prema djeci s različitim teškoćama u razvoju i prema njihovoj okolini koja uključuje vršnjake i odrasle, kojima se stvaraju preduvjeti socijalno pozitivne interakcije među vršnjacima, uklanjaju ili ublažavaju teškoće u vršnjačkoj interakciji i suzbija vršnjačko nasilje.
- Demonstrirati vještine komunikacije, socijalnu i emocionalnu kompetenciju i vještine primjene različitih metoda kojima se potiče osobni i socijalni razvoj, što je ključno za primjenu preventivnih aktivnosti i intervencija uklanjanja ili ublažavanja poteškoća vršnjačke interakcije.
- Sumirati i pismeno izvijestiti o najnovijim znanstvenim spoznajama vezanim uz neki od aspekata odnosa s vršnjacima djece s jednom od vrsta teškoća u razvoju u cilju razvoja navike praćenja stručne literature, vještine profesionalnog pismenog izražavanja, te izlaganja.

Sadržaj predmeta detaljno razrađen prema satnici nastave:
Predavanja
- Doprinos odnosa s vršnjacima razvoju i prilagodbi djeteta: Ishod A
- Socijalna i emocionalna kompetencija: Ishod A, C
- Emocionalna regulacija
- Odnosi s vršnjacima i socijalna kompetencija-utjecaj obitelji: Ishod C
- Odnosi s vršnjacima i socijalna kompetencija-kognitivna podloga: Ishod C
- Efekti ponašanja djeteta na uspostavljanje i održavanje odnosa s vršnjacima - povučenost i usamljenost: Ishod A, B
- Vrste i svojstva odnosa s vršnjacima - prihvaćenost i prijateljstvo djece s teškoćama s vršnjacima: Ishod A, B
- Prikaz modela Krugova prijatelja u poticanju socijalne i emocionalne kompetencije učenika u inkluzivnim razredima - gost predavač dr.sc. Aleksandra Krampač-Grljušić, mag.rehab.educ.
- Odnosi s vršnjacima u djece s teškoćama, općenito; Odnosi s vršnjacima - djeca s intelektualnim teškoćama: Ishod A, B
- Prikaz programa poticanja vršnjačkih odnosa s učenicima s IT i PAS u posebnim uvjetima obrazovanja - gost predavač Lidija Mihoković, mag.rehab.educ.
- Prikaz programa vršnjačke podrške razvoju socijalne kompetencije kod dječaka s PAS u redovnom vrtiću - gost predavač Matea Begić, mag.rehab.educ.
- Učitelji i vršnjačke interakcije djece: Ishod A
- Odnosi s vršnjacima- djeca s teškoćama u učenju, djeca s ADHD-om, djeca s motoričkim teškoćama i kroničnim bolestima: Ishod A, B
- Uloga spola: Ishod B
- Vršnjačko nasilje kod djece općenito i kod djece s teškoćama u razvoju; Vršnjačko nasilje kod djece i mladih s ADHD-om; Ishod D

Vježbe
Vježbe se izvode dijelom u 2 grupe (Izv.prof.dr.sc. A. Žic Ralić), a dijelom u 3 grupe (mentori u školama).
Teme vježbi:
Kako se priprema i provodi radionica; Ishod E
Video primjer radionice u školi, rasprava; Priprema radionice, inicijalna procjena, postavljanje ciljeva, način evaluacije; Ishod E
Opservacija djece /razreda ; inicijalna procjena; postavljanje ciljeva; Ishod D, E
Priprema radionice na temelju inicijalne procjene i postavljenih ciljeva; Ishod E
Provedba radionica u školi; Ishod E, F
Izvješćivanje o realiziranim radionicama, uočenim teškoćama i planiranim aktivnostima koje će biti provedene u školi; Ishod E, F
Metoda Krugova prijatelja
Provedba radionica u školi; Ishod E, F
Kako pripremiti radionice za rad s učenicima s IT u posebnim uvjetima
Provedba radionica u školi; Ishod E, F
Prilagodbe za rad u inkluzivnom razredu s učenicima s ADHD-om
Provedba radionica u razredu; Ishod E, F
Rasprava o učinku realiziranih radionica; Ishod E, F
Predaja izvješća o provedenim radionicama i rasprava; Provjera ishoda D, E, F

Seminari
Podjela seminara:
Izlaganje seminara i rasprava; Provjera ishoda G
Teme seminara:
SOCIJALNA KOMPETENCIJA/ SOCIJALNE VJEŠTINE/ PRIHVAĆENOST/ PRIJATELJSTVO djece/adolescenta/odraslih s različitim vrstama teškoća/invaliditeta
MJERNI INSTRUMENTI u području socijalne i emocionalne kompetencije djece/mladih /odraslih s različitim vrstama teškoća/invaliditeta
VRŠNJAČKO NASILJE vezano uz djecu/mlade s različitim vrstama teškoća
INTERVENCIJE u području socijalne i emocionalne kompetencije djece/mladih /odraslih s različitim vrstama teškoća/invaliditeta
UTJECAJ RODITELJA/UČITELJA na socijalne interakcije djece/mladih/odraslih s različitim vrstama teškoća/invaliditeta

Ocjenjivanje i vrednovanje rada studenata tijekom nastave i na završnom ispitu:
IZVJEŠĆE O PROVEDENIM RADIONICAMA U RAZREDU 25% ocjene
Uvodni opis socijalnih interakcija unutar razreda i socijalnih interakcija pojedinog učenika s teškoćama u razvoju. Ukratko navesti što se do sada u vezi toga poduzelo i s kakvim rezultatima.
Cilj aktivnosti i plan kako će se to postići (argumentacija)
Za svaku radionicu:
obrazloženje zašto je odabrana tema i što se time želi postići, te koji su pokazatelji uspjeha radionice
Opis aktivnosti i potrebnih prilagodbi za djecu s teškoćama u razvoju
Opis reakcija učenika
Zaključak o učinku pojedine radionice i postavljanje ciljeva za daljnji rad
Zaključak o cjelovitom učinku provedenih radionica i potrebama za daljnji rad
SEMINAR 25% ocjene
pregled najnovijih znanstveno utemeljenih spoznaja na odabranu temu. Potrebno je izraditi PowerPoint prezentaciju kojom se daje pregled najnovijih znanstveno utemeljenih spoznaja na odabranu temu. Seminar se treba izložiti u 15 min, nakon čega slijedi rasprava. Treba imati naslovnu stranu, Uvod, razradu glavne teme, Zaključak i Popis literature. Literatura: minimalno 5 navoda znanstvene literature, od kojih su minimalno 3 strana istraživanja. Literatura treba biti publicirana u novije vrijeme (ne prije 2005. godine). Rad treba predati u elektroničkom formatu najkasnije dan prije izlaganja.
Kriterij ocjenjivanja seminara:
-kvaliteta obrade odabrane teme (usredotočenost na temu-ne pisati općenito već specifično o temi, prikaz novih manje poznatih sadržaja, jasnoća izlaganja, povezanost, cjelovitost)
- kvantiteta i kvaliteta literature na kojoj se temelji seminar
referenciranje (uz navedeni tekst trebaju na pravilan način biti prikazani izvori iz kojih su sadržaji preuzeti, izvor naveden u tekstu seminara mora se moći povezati s radom koji je u popisu korištene literature)
kvaliteta prezentacije seminara

KOLOKVI 50% ocjene
Dva kolokvija - (obavezni, pozitivna ocjena preduvjet izlaska na usmeni ispit)
Usmeni ispit (kojeg su oslobođeni studenti koji su zadovoljni ocjenom na kolokvijima)
Ishodi učenja:
  1. Provesti edukacijsko-rehabilitacijsku procjenu razina motoričkog, senzornog, spoznajnog, emocionalnog i socijalnog funkcioniranja djece, mladih i odraslih osoba s oštećenjima vida, s motoričkim poremećajima, s kroničnim bolestima, s intelektualnim teškoćama, s teškoćama učenja, s deficitom pažnje i hiperaktivnim poremećajem, s poremećajima iz autističnog spektra , s višestrukim teškoćama i s drugim razvojnim i stečenim teškoćama funkcioniranja različitih uzroka (u daljnjem tekstu: djeca s teškoćama u razv
  2. Prevenirati razvoj sekundarnih teškoća i socijalne isključenosti djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom
  3. Upravljati kontinuiranim profesionalnim i osobnim razvojem
  4. Koristiti vještine učenja potrebne za formalno i samostalno napredovanje u edukacijsko-rehabilitacijskoj struci i srodnim profesionalnim područjima
  5. Procijeniti čimbenike i obilježja kvalitete življenja djeca s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom te njihovih obitelji
  6. Oblikovati i primjenjivati individualizirane, znanstveno utemeljene, edukacijsko-rehabilitacijske programe i postupke u cilju unapređenja funkcionalnog razvoja (sposobnosti, znanja i vještina) i ostvarenja kvalitete življenja djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom
  7. Evaluirati učinke edukacijsko-rehabilitacijskih programa i postupaka
  8. Modificirati/preoblikovati edukacijsko-rehabilitacijske programe i postupke s obzirom na njihove učinke
  9. Primjenjivati vještine timskog rada i suradnje sa stručnjacima različitih profila, s različitim organizacijama i sustavima te osobama iz životnog okruženja djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom (obitelj, skrbnici, vršnjaci, partneri, sustanari, kolege, itd.)
  10. Analizirati sustave i modele podrške u zajednici i odabrati primjerene individualnim potrebama djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom
  11. Kritički prosuđivati ostvarivanje prava i preuzimanje odgovornosti svih dionika u sustavima koji razvijaju modele i pružaju skrb i podršku djeci s teškoćama u razvoju i osobama s invaliditetom
  12. Zagovarati i kreirati postupke unapređenja procesa socijalne inkluzije te razvoja suvremenih modela i programa podrške u zajednici za djecu s teškoćama u razvoju i osobe s invaliditetom
Literatura:
  1. Vršnjaci i djeca s teškoćama u Igrić, Lj., Fulgosi-Masnjak, R., Wagner Jakab, A. (ur.) Učenik s teškoćama između škole i obitelji, , Žic Ralić, A., Centar inkluzivne potpore IDEM, Zagreb, 2014.
  2. Odnos s vršnjacima - interna skripta za studente, , Žic Ralić, A., Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Sveučilišta u Zagrebu, 2009.
  3. Program poticanja tolerancije učenika u osnovnoj školi - B, , Žic Ralić, A., Cvitković, D., Žmegač, A, Centar inkluzivne potpore IDEM, Zagreb, 2014.
  4. Prihvaćenost i prijateljstvo djece i mladih s teškoćama u razvoju, , Žic Ralić, A., Ljubas, M., Društvena istraživanja, 22, 3, 435-453; doi:105559/di.22.3.03, 2013.
  5. Poticanje zajedništva i tolerancije različitosti u razredu, Str. 156, 1-2, 77-92, Žic Ralić, A., Šifner, E., Napredak, 2015.
  6. Obilježja vršnjačke interakcije i iskustvo vršnjačkog nasilja kod djece i mladih s ADHD-om, Str. 21, 3, 453-484, Žic Ralić, A. Šifner, E., Ljetopis socijalnog rada, 2014.
  7. Razvoj suradničkih vršnjačkih odnosa (diplomski rad), Literatura za pripremu radionica., Žmegač, A., Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2013.
  8. Razvoj pozitivnih interakcija među učenicima putem radionica, Diplomski rad, Arambašić, Ž., Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2013.
  9. Poticanje razvoja dječje socijalne kompetencije: uloga odgajateljica i učiteljica, , Katz L., McClellan D., Educa, Zagreb, 1999.
  10. Razvoj djece u socijalnom kontekstu, , Klarin, M., Naklada slap, Zadar, 2006.
  11. Socijalno - emocionalna obilježja inkluzivnih razreda i primjena modela Krugova prijatelje, Doktorska disertacija, Krampač-Grljušić A., Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2015.
  12. Prijateljstvo djece i mladih s teškoćama u razvoju, Diplomski rad, Ljubas, M., Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2012.
  13. Socijalne interakcije djece s teškoćama u razvoju, Diplomski rad, Ravenšćak, P., Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2013.
  14. Učestalost i percepcija vršnjačkog nasilja kod učenika s ADHD-om, Diplomski rad, Šifner, E., Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2013.
  15. Vršnjačko nasilje i djeca s teškoćama u razvoju, Diplomski rad, Šlogar, R.S., Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2013.
  16. Razvoj suradničkih vršnjačkih odnosa, Diplomski rad, Žmegač, A., Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2013.
  17. Razvoj pozitivnih interakcija među učenicima putem radionica (diplomski rad), Literatura za pripremu radionica., Arambašić, Ž., Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2013.
  18. Vježbanje životnih vještina, Literatura za pripremu radionica., Bičanić, J., Alinea, Zagreb, 2009.
  19. Budimo prijatelji, Literatura za pripremu radionica., Bognar, L., Uzelac, M., Bagić, A., Slon, Zagreb, 1994.
  20. Igrom do sebe, Literatura za pripremu radionica., Bunčić, K., Ivković, Đ., Janković, J., Penava, A., Alinea, Zagreb, 1993.
  21. People skills four young adults, Literatura za pripremu radionica., Casoti, M., Jessica Kingsley Publishers Ltd., London, Philadelphia, 2000.
  22. Social and Emotional Education in Primary School. Integrating Theory and Research into Practice., Literatura za pripremu radionica., Cefai, C. and Cavioni, V., Springer Publications, New York, USA, 2013.
  23. Social Awareness Skills for Children, Literatura za pripremu radionica., Csoti M., Jassica Kingsley Publishers, London i Philadelphia, 2001.
  24. Što ću sad? - naučite djecu donošenju mudrih odluka i životnim vještinama, Literatura za pripremu radionica., Gold-Vukson Marji, Ostvarenje, 2006.
  25. Slagalica - Priručnik za mlade voditelje, Literatura za pripremu radionica., Kajiš V., Medić M., "Suncokret" - Centar za humanitarni rad, Zagreb, 2001.
  26. Do prihvaćanja zajedno: Integracija djece s posebnim potrebama, priručnik za učitelje, Literatura za pripremu radionica., Kiš-Glavaš, L. & Fulgosi-Masnjak, R., Hrvatska udruga za stručnu pomoć djeci s posebnim potrebama Idem, Zagreb, 2002.
  27. Vježbe za razvoj emocionalne inteligencije, Literatura za pripremu radionica., Linda Lantieri i Daniel Goleman, Harfa, 2012.
  28. Ponašanje: vodič za preživljavanje - kako donositi dobre odluke i kloniti se nevolja, Literatura za pripremu radionica., Mcintyre Tom, Ostvarenje, 2006.
  29. Razgovori sa zrcalom - Psihologija samopouzdanja, Literatura za pripremu radionica., Miljković, D. & M. Rijavec, IEP, Zagreb, 1997.
  30. Bolje biti vjetar nego list, Literatura za pripremu radionica., Miljković, D. & M. Rijavec, IEP, Zagreb, 2002.
  31. Nasilništvo: Učini nešto prije nego zagusti, Literatura za pripremu radionica., Slavens, Elaine, MOSTA d.o.o., 2006.
  32. Pritisak vršnjaka: Učini nešto da ostaneš svoj, Literatura za pripremu radionica., Slavens, Elaine, MOSTA d.o.o., 2006.
  33. Svađanje: Učini nešto riječ po riječ, Literatura za pripremu radionica., Slavens, Elaine, MOSTA d.o.o., 2006.
  34. Tučnjava: Učini nešto prije prvog udarca, Literatura za pripremu radionica., Slavens, Elaine, MOSTA d.o.o., 2006.
  35. Social relationship and peer support, Literatura za pripremu radionica., Snell, M. E. & R. Janney, Paul H. Brookes Publishing, Baltimore, 2000.
  36. Neotesanost: Učini nešto, molim lijepo, Literatura za pripremu radionica., Rondina, Catherine, MOSTA d.o.o., 2006.
  37. Ogovaranje: Učini nešto prije nego glasina krene, Literatura za pripremu radionica., Rondina, Catherine, MOSTA d.o.o., 2006.
  38. Za Damire i Nemire, Literatura za pripremu radionica., Uzelac, M., Mali korak - Centar za kulturu mira i nenasilja, Zagreb, 1997.
  39. Socijalne vještine za tinejdžere, Literatura za pripremu radionica., Weltmann Begun, Ruth, Naklada Kosinj, Zagreb, 2007.
  40. Program poticanja tolerancije učenika u osnovnoj školi - B u Igrić, Lj., Fulgosi-Masnjak, R., Wagner Jakab, A. (ur.) Učenik s teškoćama između škole i obitelji, Literatura za pripremu radionica., Žic Ralić, A., Cvitković, D., Žmegač, A., Centar inkluzivne potpore IDEM, Zagreb, 2014.
1. semestar
Obvezni predmeti - Edukacijska rehabilitacija (INK i ART), 1. semestar - Redovni studij - Edukacijska rehabilitacija
Obvezni predmeti - Edukacijska rehabilitacija (INK i VID), 1. semestar - Redovni studij - Edukacijska rehabilitacija
Obavezni predmet - Redovni studij - Edukacijska rehabilitacija

3. semestar
Obvezni predmeti - Edukacijska rehabilitacija (INK i ART), 1. semestar - Redovni studij - Edukacijska rehabilitacija
Obvezni predmeti - Edukacijska rehabilitacija (INK i VID), 1. semestar - Redovni studij - Edukacijska rehabilitacija
Termini konzultacija:

Inkluzivni pristup odnosu s vršnjacima