Prijediplomski studij Logopedija
O studiju
-
Nositelj prijediplomskog studija Logopedija: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Izvoditelji prijediplomskog studija Logopedija:
- Odjek za logopediju
- Odsjek za oštećenja sluha
Voditeljica studijskog programa Logopedija: prof. dr. sc. Mirjana Lenček; Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.
Trajanje studija: tri akademske godine ili 6 semestara
ECTS bodovi: 180
Naziv stručnjaka: sveučilišni prvostupnik (baccalaureus) / sveučilišna prvostupnica (baccalaurea) logopedije (univ. bacc. logoped.)
Prijediplomski studij Logopedije izvodi se od akademske godine 2005./2006. Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa Republike Hrvatske izdalo je vjerodostojnicu za izvođenje programa 18. lipnja 2004. godine, a dopusnicu 16. lipnja 2005. godine. Od akademske godine 2010./2011. program se odvija po obnovljenom programu.
Nositelj kvalifikacije sveučilišni prvostupnik (baccalaureus) / sveučilišna prvostupnica (baccalaurea) logopedije (univ. bac. logoped.) ovlašten je izvršavati stručni posao u području za koje je stekao /stekla naziv. Studij je zasnovan na temeljnim znanjima iz poremećaja humane komunikacije što uključuje procese i funkcije povezane s usvajanjem i produkcijom oralnoga, pisanoga i znakovnoga jezika, kao i oblicima potpomognute (augmentativne i alternativne) komunikacije. Završetkom ovoga studija studenti su kompetentni sudjelovati u habilitaciji i/ili rehabilitaciji govorenog, pisanog i znakovnog jezika, te potpomognute (augmentativne i alternativne) kao i socijalne komunikacije pod nadzorom magistra logopedije.
Znanja
-
Tijekom studija student usvaja teorijska znanja o biološkim osnovama jezika i govora, anatomiji i fiziologiji, fizici govora i akustici te temeljna znanja iz biomedicinskih znanosti kao što su neurologija, otorinolaringologija, psihijatrija, ortodoncija, audiologija, fonijatrija, genetika. Studenti također stječu temeljna znanja iz lingvistike (fonetika/fonologija, semantika, leksik, morfologija/sintaksa i pragmatika), psiholingvistike i neurolingvistike te temeljna znanja iz psihologije (razvojne, kliničke, kognitivne i socijalne), sociologije i pedagogije.
Ovaj nivo studija logopedije uključuje temeljna teoretska znanja o razvojnim i stečenim govornim i jezičnim poremećajima uključujući: motoričke, glasovne, tečnosti govora, poremećaje hranjenja - gutanja, poremećaje čitanja, pisanja i matematike, teškoćama učenja, poremećajima iz autističnog spektra, emocionalno-bihevioralnim komunikacijskim poremećajima, neuro-degenerativnim poremećajima, potpomognutoj (augmentativnoj i alternativnoj) komunikaciji i oštećenjima sluha.
Kompetencije
-
Nakon završetka prijediplomskog studija Logopedija student postiže kompetencije koje uključuju:
- pružanje osnovnih stručnih informacija osobama uključenim u habilitaciju ili rehabilitaciju, njihovim obiteljima i široj okolini, kao i drugim stručnjacima koji sudjeluju u njezinom provođenju, a prema uputama magistra logopedije,
- provođenje aktivnosti probira poremećaja humane komunikacije prema uputama magistra logopedije,
- pružanje podrške za stvaranje uvjeta za poticanje ranog komunikacijskog i jezično-govornog razvoja u sustavu predškolskog odgoja prema uputama magistra logopedije,
- provođenje aktivnosti koje potiču razvoj komunikacijskih, jezičnih, slušnih i govornih vještina, te provođenje terapijskih zadataka u ograničenom opsegu prema uputama i uz nadzor magistra logopedije,
- pružanje podrške unutar školskog sustava za stvaranje uvjeta za napredak učenika s teškoćama i poremećajima učenja, posebno čitanja, pisanja i matematike, prema uputama magistra logopedije,
- provođenje terapijskih zadataka unutar školskog sustava, usmjerenih na pomoć učenicima s teškoćama i poremećajima učenja, a posebno čitanja, pisanja i matematike, ali u ograničenom opsegu, te prema uputama i uz nadzor magistra logopedije,
- samostalno učenje temeljem literature i sudjelovanje u izvođenju terenskih i jednostavnijih stručnih poslova na znanstvenim i stručnim projektima, promotivnim kampanjama, stručnim skupovima i slično,
- pretraživanje literature, baza podataka i drugih izvora informacija,
- razvijena svijest o provođenju profesionalne etike i odgovornosti u logopedskoj praksi te prepoznaju potrebu i spremnost za uključivanje u cjeloživotno učenje,
- nastavak studiranja na diplomskoj i poslijediplomskoj specijalističkoj i znanstvenoj razini.
Nastavni plan i program
-
I. semestar
OBVEZNI PREDMETI Osnove humane genetike ECTS: 4 Funkcionalna anatomija i fiziologija ECTS: 5 Temelji hrvatskoga jezika ECTS: 4 Psihologija ECTS: 5 Uvod u logopediju ECTS: 4 Tjelesna i zdravstvena kultura ECTS: 0 IZBORNI PREDMETI Strani jezik ECTS: 2 Interpersonalna komunikacija ECTS: 4 Temelji jezikoslovlja ECTS: 3 Informatika ECTS: 3 Teorija odgoja ECTS: 4 II. semestar
OBVEZNI PREDMETI Fonetika ECTS: 5 Audiologija ECTS: 5 Osnove fiziološke i govorne akustike ECTS: 5 Osnove neurologije ECTS: 5 Tjelesna i zdravstvena kultura ECTS: 0 IZBORNI PREDMETI Strani jezik ECTS: 2 Informatika ECTS: 3 Oštećenja vida ECTS: 3 Praktikum akademskih vještina ECTS: 1 Interakcijsko-komunikacijski aspekt odgoja i obrazovanja ECTS: 3 III. semestar
OBVEZNI PREDMETI Ontogeneza komunikacije ECTS: 5 Fonijatrija ECTS: 5 Psiholingvistika ECTS: 5 Statistika ECTS: 5 Hrvatski znakovni jezik 101 ECTS: 3 Tjelesna i zdravstvena kultura ECTS: 0 IZBORNI PREDMETI Psihoakustika ECTS: 3 Neverbalna komunikacija ECTS: 3 Razvoj osoba s autizmom ECTS: 3 Odabrane teme iz logopedije I ECTS: 2 IV. semestar
OBVEZNI PREDMETI Hrvatski znakovni jezik 102 ECTS: 3 Neurorazvojni jezični poremećaji ECTS: 4 Oštećenja sluha ECTS: 6 Artikulacijsko-fonološki poremećaji ECTS: 5 Poremećaji glasa I ECTS: 5 Tjelesna i zdravstvena kultura ECTS: 0 IZBORNI PREDMETI Dvojezičnost/višejezičnost ECTS: 3 Sociopedagoški aspekti oštećenja sluha ECTS: 3 Neurogeno degenerativni govorno-jezični poremećaji ECTS: 3 Odabrane teme iz logopedije II ECTS: 2 V. semestar
OBVEZNI PREDMETI Rehabilitacija slušanja i govora I ECTS: 5 Poremećaji tečnosti govora ECTS: 5 Disfagije i poremećaji hranjenja ECTS: 4 Poremećaji komunikacije kod traumatskih oštećenja mozga ECTS: 3 Specifične teškoće učenja ECTS: 4 IZBORNI PREDMETI Hrvatski znakovni jezik 202 ECTS: 3 Kraniofacijalne govorne poteškoće ECTS: 3 Neurobiologija spoznaje ECTS: 3 Odabrana poglavlja iz neurokirurgije ECTS: 3 Gluhosljepoća ECTS: 3 VI. semestar
OBVEZNI PREDMETI Klinički praktikum u surdologiji ECTS: 4 Razvojni govorno-jezični poremećaji I ECTS: 4 Motorički govorni poremećaji ECTS: 5 Klinički praktikum u logopediji ECTS: 4 Poremećaji čitanja i pisanja I ECTS: 4 Primjena statističkih metoda u logopediji ECTS: 3 IZBORNI PREDMETI Specifične teškoće učenja: metodika rada ECTS: 3 Neurolingvistka ECTS: 3 Poremećaji matematičkih sposobnosti ECTS: 3 Metodika školskog rada s gluhom i nagluhom djecom ECTS: 3 Hrvatski znakovni jezik 201 ECTS: 3 Obnovljeni nastavni plan i program preddiplomskog studijskog programa Logopedija (2010.) (.pdf)
Informacijski paket ECTS-a za ak. god. 2018./2019. - Preddiplomski studiji (.pdf)
Upisi
-
Upisne kvote
Upisne kvote u ak. god. 2023./2024. za redoviti sveučilišni prijediplomski studij Logopedija:
50 (državljani RH) + 0 (strani državljani) + 1 (Hrvati izvan RH)Uvjeti upisa u 1. godinu redovitog prijediplomskog studija Logopedija
Rang-lista za upis na studij sastavlja se prema bodovima koje ostvare prijavljeni pristupnici.
Bodovi se mogu ostvariti na temelju sljedećih kriterija:- uspjeha u srednjoj školi
- položenih ispita na državnoj maturi
- dodatne provjere/provjere preduvjeta
Rang-lista prijavljenih pristupnika za upis na redoviti prijediplomski studij Logopedija sastavlja se prema sljedećem sustavu bodovanja:
- Na temelju uspjeha u srednjoj školi - do 150 bodova
- Na temelju položenih ispita na državnoj maturi:
Hrvatski jezik (razina A) - do 300 bodova
Strani jezik (razina A) - do 250 bodova
Biologija ili Psihologija * - do 300 bodova
Matematika (razina B) - položena (ne boduje se) - Na temelju dodatne provjere/provjere preduvjeta:
- zdravstveni kriterij - potvrda liječnika školske medicine - isključujući kriterij
- procjena jezično-govorno-glasovnog statusa (intervju) – isključujući kriterij: prisutnost jezično-govorno-glasovnih teškoća**.
Nepovoljna procjena jezično-govorno-glasovnog statusa isključuje pristupnika iz daljnjeg postupka. - Na temelju dodatnih pristupnikovih postignuća - nema bodova
* Uvjet je za upis na studij položen jedan od navedenih predmeta. Ako je pristupnik položio oba predmeta, za bodovanje se uzima onaj predmet iz kojega je pristupnik ostvario bolji uspjeh.
** Procjena jezično-govorno-glasovnog statusa (intervju) uključuje kratki inicirani razgovor pristupnika s dva člana povjerenstva, čitanje teksta te po potrebi, specifičnu provjeru osobitosti govornog mehanizma i izgovornih obrazaca. Za procjenu nije potrebna nikakva posebna priprema niti ona može utjecati na rezultate jer se vrednuje skup obilježja jezično-govorno-glasovnog statusa koja se stječu od rane predškolske i tijekom školske dobi. Ishod procjene može biti prolazni status ili nepovoljna procjena, odnosno isključivanje iz daljnjeg postupka. Isključujući čimbenici odnose se na odstupanja poput: oštećenja sluha, poremećaja izgovora koji su auditivno i/ili vizualno uočljivi i narušavaju izgovor ili su posljedica strukturalnih promjena u građi i pokretljivosti artikulatora, odstupanja u ritmu i tempu govora, odstupanja u kvaliteti glasa, u tehnici čitanja.
Državna matura
Detaljnije informacije o postupku polaganja državne mature potražite na www.postani-student.hr i www.ncvvo.hr.
Uvjeti upisa u 1. godinu redovitog prijediplomskog studija Logopedija za pristupnike unutar kvote Hrvati izvan RH
Uvjeti upisa za prijediplomski studij Logopedija:
- završena četverogodišnja srednja škola
- poznavanje hrvatskog jezika B1 razine
Za prethodno navedene uvjete pristupnik dostavlja dokaz o ispunjenost istih ERF-u.
Samo pristupnici koji ispunjavaju uvjete upisa (pod toč. 1. i 2.) pristupaju razredbenom postupku.
Razredbeni postupak za prijediplomski studij Logopedija:
- pisana provjera znanja iz biologije, psihologije i sociologije,
- procjena jezično-govorno-glasovnog statusa (intervju) – isključujući čimbenik što znači da negativna procjena predstavlja nemogućnost upisa na navedeni studij
Literaturu za pisanu provjeru znanja iz biologije, psihologije i sociologije čine sljedeći udžbenici:
- Psihologija: udžbenik iz psihologije, autor: Denis Bratko, izdavač: Profil, godina izdanja: 2013
- Sociologija: udžbenik iz sociologije, autor: Nenad Fanuko, izdavač: Profil, godina izdanja: 2013
- Život 3: udžbenik iz biologije, autori: Žaklin Lukša, Sanja Mikulić, izdavač: Školska knjiga, godina izdanja 2015.
Razredbeni postupak po posebno utvrđenim uvjetima upisa za Hrvate izvan RH i rangiranje pristupnika (neće se provoditi putem Središnjeg prijavnog ureda pri AZVO-u i sustava NISpVU) u nadležnosti je Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
Postupak prijave za upis u ljetnom roku 2023.
Detaljnije informacije o postupku prijave za upis na prijediplomske studije ERF-a u ljetnom razredbenom roku 2023. godine dostupne su na poveznici Ljetni upisni rok 2023.
Prijelaz na ERF
Prema čl. 45. Pravilnika o preddiplomskim sveučilišnim i diplomskim sveučilišnim studijima Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta unutar jednake razine obrazovanja nije moguć prijelaz s jednog na drugi studij ERF-a niti s nekog studija sastavnice Sveučilišta u Zagrebu ili nekog drugog sveučilišta na neki od studija ERF-a.
Mogućnosti zapošljavanja
-
Naziv stečene kvalifikacije:
sveučilišni prvostupnik (baccalaureus) / sveučilišna prvostupnica (baccalaurea) logopedije (univ. bac. logoped.)Razina kvalifikacije: sveučilišni prijediplomski studij (trogodišnji studij, 180 ECTS bodova)
Sveučilišni prvostupnici/prvostupnice logopedije kompetentni su sudjelovati u habilitaciji i/ili rehabilitaciji govorenog, pisanog i znakovnog jezika, potpomognute komunikacije i poremećaja gutanja pod nadzorom magistra logopedije. Zapošljavanje je moguće u sustavima zdravstva, odgoja i obrazovanja, znanosti, socijalne skrbi, unutar privatne prakse kao i institucijama lokalne zajednice i nevladina sektora.
Studij je zasnovan na temeljnim znanjima iz poremećaja humane komunikacije što uključuje procese i funkcije povezane s usvajanjem i produkcijom oralnoga, pisanoga i znakovnoga jezika, oblicima potpomognute komunikacije kao i poremećajima gutanja.
Više informacija o trenutnim mogućnostima zapošljavanja na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za zapošljavanje.
Preporuke za obrazovnu upisnu politiku i politiku stipendiranja (.pdf)
Sažetak iz preporuka Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (.pdf)