Diplomski studij Logopedija
O studiju
-
Nositelj diplomskog studija Logopedija: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Izvoditelji diplomskog studija Logopedija:
- Odjek za logopediju
- Odsjek za oštećenja sluha
Voditeljica studijskog programa Logopedija: prof. dr. sc. Mirjana Lenček; Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.
Trajanje studija: dvije akademske godine ili 4 semestra
ECTS bodovi: 120
Naziv stručnjaka: magistar logopedije / magistra logopedije (mag. logoped.)
Diplomski studij Logopedije izvodi se od akademske godine 2008./2009. Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa Republike Hrvatske izdalo je vjerodostojnicu za izvođenje programa 18. lipnja 2004. godine, a dopusnicu 2. lipnja 2005. godine i 22. kolovoza 2006. godine. Od akademske godine 2010./2011. program se odvija po obnovljenom programu.
Logopedija je znanost koja se bavi prevencijom, otkrivanjem, dijagnosticiranjem i tretmanom poremećaja humane komunikacije pod kojom se podrazumijevaju svi oni procesi i funkcije koji su povezani s produkcijom govora, te s percepcijom i produkcijom oralnoga i pisanoga jezika, kao i oblicima neverbalne komunikacije (definicija Europskog udruženja logopeda – CPLOL).
Znanja
-
Studij Logopedije uključuje temeljna teoretska znanja iz:
- Temeljnih logopedskih disciplina kao što su: afazija, dizartrija, dispraksija, komunikacijski poremećaji, razvojni govorno-jezični poremećaji, poremećaji glasa, poremećaji tečnosti govora, poremećaji hranjenja i gutanja, poremećaji čitanja i pisanja, poremećaji uzrokovani cerebralnom paralizom, oštećenja sluha i kompleksni poremećaji;
- Pomoćnih disciplina kao što su: biomedicinske znanosti, znanosti o jeziku i znanosti o ponašanju,
- Metoda istraživanja.
Logoped je nezavisan stručnjak čije se središnje aktivnosti ostvaruju na području prevencije, procjene i intervencije u slučajevima poremećaja humane komunikacije, njihovog tretmana te znanstvenog istraživanja (definicija svjetskog udruženja logopeda i fonijatara – IALP-a, The International Association of Logopedics and Phoniatrics: Guidelines for initial education in logopedics, 1993). Logoped je osposobljen za rad na prevenciji, dijagnostici i rehabilitaciji poremećaja verbalne i neverbalne komunikacije osoba s teškoćama u razvoju (intelektualne teškoće, cerebralna paraliza, motoričke i kronične bolesti, sljepoća, slabovidnost, autizam) kao i za odabir i razvoj podupirućih i alternativnih komunikacijskih sustava.
Logopedi rade u:
- sustavu zdravstvene zaštite (centrima za rehabilitaciju slušanja i govora, pedijatrijskim, otorinolaringološkim, neurološkim, psihijatrijskim, audiološkim i fonijatrijskim klinikama, ustanovama za mentalno zdravlje i savjetovalištima),
- području odgoja i obrazovanja (kao stručni suradnici u predškolskim ustanovama, osnovnim školama, centrima za odgoj i obrazovanje),
- sustavu socijalne skrbi (dječjim domovima, gerijatrijskim ustanovama),
- posebnim ustanovama (centrima i ustanovama za rehabilitaciju),
- znanstvenoistraživačkim institucijama (istraživačkim centrima, fakultetima),
- nevladinim udrugama i
- privatnoj praksi.
Student mora položiti sve propisane obvezne i izabrane izborne predmete, ispuniti obvezu praktičnoga rada u odabranim institucijama, treba pod vodstvom mentora napisati diplomski rad koji može biti istraživački ili pregledni, opsega 40-50 stranica. Diplomski rad se brani pred povjerenstvom od tri člana.
Kompetencije
-
Nositelj ove kvalifikacije ovlašten je izvršavati stručni posao u području za koje je stekao/stekla naziv. Nakon završetka diplomskog studija Logopeije logoped postaje nezavisni stručnjak koji se bavi prevencijom, procjenom, dijagnostikom, intervencijskim tretmanom i istraživanjima u području govorno-jezične patologije i oštećenja sluha, odnosno, poremećajima komunikacije svih dobnih skupina, neovisno o uzroku oštećenja. Znanstveno i stručno proučava ljudsku komunikaciju i patološka odstupanja u komunikacijskim procesima (koji se odnose na razumijevanje i produkciju govornoga i pisanoga jezika, kao i odgovarajućih oblika neverbalne komunikacije).
U rehabilitacijskom procesu logopedski rad obuhvaća:
- jezične poremećaje
- poremećaje artikulacije
- govorne poremećaje
- poremećaje glasa
- poremećaje tečnosti govora
- afazije i druge neurološke poremećaje jezika (dizartrija, apraksija)
- poremećaje pisanog jezika (disleksija, dizgrafija, diskalkulija)
- učenje govora kod gluhe djece
- jezičnu terapiju osoba oštećenog sluha
- terapiju poremećaja hranjenja i gutanja
- terapiju poremećaja uslijed povrede Eustahijeve tube
- podržavanje komunikacije osoba oštećenoga mozga, povezanog sa starenjem
Nastavni plan i program
-
I. semestar
OBVEZNI PREDMETI Fonološki poremećaji ECTS: 4 Razvojni govorno-jezični poremećaji II ECTS: 5 Razvojna psiholingvistika ECTS: 5 Psihološki aspekti oštećenja sluha ECTS: 3 Logopedska praksa ECTS: 4 IZBORNI PREDMETI Jezični razvoj gluhih i nagluhih osoba ECTS: 3 Sustavi komunikacije osoba oštećena sluha ECTS: 3 Hrvatski znakovni jezik 301 ECTS: 3 Forenzična akustika i fonetikamatika ECTS: 3 Poremećaji govora i jezika u osoba s MR ECTS: 3 Potpomognuta komunikacija ECTS: 3 Odabrane teme iz logopedije ECTS: 2 II. semestar
OBVEZNI PREDMETI Afazija I ECTS: 5 Znanstveno istraživačke metode u logopediji ECTS: 4 Poremećaji čitanja i pisanja II ECTS: 4 Poremećaji glasa II ECTS: 4 Logopedska praksa ECTS: 4 IZBORNI PREDMETI Hrvatski znakovni jezik 302 ECTS: 3 Metodologija jezičnih istraživanja ECTS: 3 Neurobiologija jezika ECTS: 3 Neurolingvistika II ECTS: 3 Računalna obrada dječjega jezika ECTS: 3 Specifična neurološka dijagnostika u
funkciji logopedijeECTS: 3 Odabrane teme iz logopedije ECTS: 2 III. semestar
OBVEZNI PREDMETI Logopedska dijagnostika ECTS: 5 Rehabilitacija slušanja i govora II ECTS: 4 Mucanje ECTS: 5 Poremećaji socijalne komunikacije ECTS: 3 Logopedska praksa ECTS: 4 IZBORNI PREDMETI Afazija II ECTS: 3 Hrvatski znakovni jezik 401 ECTS: 3 Materinski i inojezični hrvatski ECTS: 3 Narativna analiza u procjeni govorno-jezičnih
sposobnostiECTS: 3 Jezične teškoće dvojezične djece ECTS: 3 IV. semestar
OBVEZNI PREDMETI Govorna akustika ECTS: 5 Logopedska praksa ECTS: 4 Pojedinačni istraživački rad
(izrada diplomskog rada)ECTS: 15 IZBORNI PREDMETI Hrvatski znakovni jezik 402 ECTS: 3 Selektivni mutizam ECTS: 3 Diferencijalna dijagnostika poremećaja
tečnosti govoraECTS: 3 Dvojezično obrazovanje gluhe djece ECTS: 3 Obnovljeni nastavni plan i program diplomskog studijskog programa Logopedija (2010.) (.pdf)
Informacijski paket ECTS-a za ak. god. 2018./2019. - Diplomski studiji (.pdf)
Upisi
-
Upisne kvote
Upisne kvote za ak. god. 2022./2023.: 53 (državljani RH) + 0 (strani državljani)
Uvjeti upisa na diplomski studij Logopedija u ak. god. 2022./2023.
Uvjeti upisa:
1. završen preddiplomski sveučilišni studij logopedije:
a) završen preddiplomski sveučilišni studij Logopedija na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu - 20 bodova ili
b) završen drugi preddiplomski sveučilišni studij logopedije - 10 bodova
(Bodovi navedeni u 1. uvjetu upisa temelje se na stečenim kompetencijama.)2. prosjek ocjena na završenom preddiplomskog sveučilišnom studiju logopedije iz 1. uvjeta upisa (toč. a i b) 3,50 i više - prosjek se pretvara u bodove (1:1)
Sljedeći uvjeti upisa (3.,4. i 5.) primjenjuju se na pristupnike koji nisu završili preddiplomski sveučilišni studij Logopedija na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu te su isključujući čimbenici ako ih pristupnici ne zadovolje:
3. potvrda liječnika školske medicine – isključujući kriterij/dio natječajne dokumentacije - zadovoljava/ne zadovoljava
Potvrda liječnika školske medicine na Obrascu objavljenom na mrežnim stranicama ERF-a-razmatra se kao osnova za odluku Povjerenstva ERF-a o zadovoljavanju/nezadovoljavanju uvjeta uz ispunjenje uvjeta 4. i 5.4. provjera jezično-govorno-glasovnog statusa - položena/nepoložena
Nepoložena provjera isključuje pristupnika iz daljnjeg postupka.5. provjera znanja lingvističkih pristupa hrvatskom jeziku (pisana i usmena) - položena/nepoložena
Provjera navedena u 5. uvjetu upisa smatrat će se položenom ako pristupnik ostvari minimalno 60% od ukupno mogućih 100 bodova.
Literatura - provjera znanja lingvističkih pristupa hrvatskom jezikuPristupnici koji ne zadovoljavaju uvjete od 1. do 5., a koji se na njih odnose, isključuju se iz daljnjeg postupka.
Rang lista pristupnika oblikovat će se prema bodovima iz 1. i 2. uvjeta do popunjenja kvote.
Subvencioniranje participacije u troškovima studija redovitih studenata određuje se odlukom Vlade RH.
Detaljnije informacije dostupne su u Natječaju za upis u I. godinu diplomskog studija u ak. god. 2022./2023. koji raspisuje Sveučilište u Zagrebu na svojim mrežnim stranicama (www.unizg.hr).
NAPOMENA:
Prema čl. 45. Pravilnika o preddiplomskim sveučilišnim i diplomskim sveučilišnim studijima Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta unutar jednake razine obrazovanja nije moguć prijelaz s jednog na drugi studij ERF-a niti s nekog studija sastavnice Sveučilišta u Zagrebu ili nekog drugog sveučilišta na neki od studija ERF-a.Detaljnije informacije o postupku prijave dostupne su na poveznici Upisi na diplomske studije.
Mogućnosti zapošljavanja
-
Naziv stečene kvalifikacije: magistra logopedije / magistar logopedije (mag. logoped.)
Razina kvalifikacije: Diplomski sveučilišni studij (dvogodišnji studij, 120 ECTS bodova)
Logopedi rade u:
- sustavu zdravstvene zaštite (centrima za rehabilitaciju slušanja i govora, pedijatrijskim, otorinolaringološkim, neurološkim, psihijatrijskim, audiološkim i fonijatrijskim klinikama, ustanovama za mentalno zdravlje i savjetovalištima),
- području odgoja i obrazovanja (kao stručni suradnici u predškolskim ustanovama, osnovnim školama, centrima za odgoj i obrazovanje),
- sustavu socijalne skrbi (dječjim domovima, gerijatrijskim ustanovama),
- posebnim ustanovama (centrima i ustanovama za rehabilitaciju),
- znanstveno-istraživačkim institucijama (istraživačkim centrima, fakultetima),
- nevladinim udrugama i
- privatnoj praksi.
Magistar logopedije je nezavisni stručnjak koji se bavi prevencijom, procjenom, dijagnostikom, intervencijskim tretmanom i istraživanjima u području jezično-govorne patologije i oštećenja sluha, odnosno, poremećajima komunikacije svih dobnih skupina, neovisno o uzroku oštećenja, te poremećajima gutanja. Znanstveno i stručno proučava ljudsku komunikaciju i patološka odstupanja u komunikacijskim procesima (koji se odnose na razumijevanje i proizvodnju govornoga i pisanoga jezika, kao i odgovarajućih oblika neverbalne komunikacije).
Logopedski rad provodi se u domeni komunikacijskih poremećaja (teškoće socijalne komunikacije, poremećaji iz autističnog spektra), jezičnih poremećaja, govornih poremećaja (poremećaji artikulacije, poremećaji tečnosti govora, i dr.), poremećaja glasa, afazije i drugih neuroloških poremećaja jezika (dizartrija, apraksija), poremećaja pisanog jezika (disleksija, disgrafija), diskalkulije, specifičnih teškoća učenja, oštećenja sluha, poremećaja hranjenja i gutanja te odabira oblika potpomognute komunikacije.
Više informacija o trenutnim mogućnostima zapošljavanja na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za zapošljavanje.
Preporuke za obrazovnu upisnu politiku i politiku stipendiranja (.pdf)
Sažetak iz preporuka Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (.pdf)